Брекзит може да блокира тунела под Ламанша

Входът на тунела близо до Кале, Франция. [Photo: EPA/YOAN VALAT]

Великобритания не е гарантирала, че железопътната връзка под Ламанша ще продължи да функционира след приключване на Брекзит. Това се казва в доклад на Европейския комитет за контрол.

Притесненията са, че липсата на напредък за постигане на ново споразумение, обхващащо тунела под Ламанша, поражда “опасения за безопасната експлоатация на тунела след 31 декември, тъй като повечето закони на ЕС вече няма да се прилагат в Обединеното кралство“.

Този нерешен проблем може да предизвика сериозни последствия. Това е единствената наземна транспортна връзка на Обединеното кралство с континентална Европа, който свързва френския град Кале с британския град Фолкстоун, под протока Ла Манш. Тунелът се обслужва от френско-британския консорциум Eurotunnel. Тунелът се използва около 11 милиона пътници годишно. Отношенията за ползване на пътната връзка са регламентирани в англо-френския Кентърбърийски договор, но той трябва да бъде променен заради Брекзит.

Европейската комисия настоява преработеният договор за тунела  да е според правото на ЕС и за двете страни. Миналата година операторът на тунела под Ламанша увери, че дори при хаотично напускане на Великобритания движението през терминала от френската страна на 50-километровия тунел няма да пострада. За целта са въведени електронни четци за регистрационните табели на превозните средства, пунктове за митническа проверка и цветова система за преминаване.

“Въпреки че потвърди, че не приема предложението на ЕК,  правителството на Борис Джонсън все още не е предложило алтернативна рамка за безопасност след Брекзит“, предупреждава докладът на комисията и добавя, че времето за постигане на общо споразумение изтича.

Докладът също така предупреждава, че “без споразумение за режима на безопасност съществува реалната възможност за значително свиване на експлоатацията на тунела“.

Премиерът Борис Джонсън многократно настоява, че Съдът на ЕС няма да може да се налага върху Обединеното кралство, след като Брекзит приключи. Това обаче ще се окаже пречка за текущите преговори в редица области.

Въпреки че през 25-те години от отварянето на тунела нямаше нужда от механизъм за разрешаване на спорове, фактът, че правото на ЕС вече няма да се прилага от другата страна на канала, означава, че вероятността за нарушаването му ще се увеличи.

По случая има и институционален проблем. Не само преговарящите между ЕС и Обединеното кралство са в конфликт, а и институциите на блока все още не са се договорили какъв вариант да предоставят на Франция, преди да започнат преговори за нов договор.

Европейският парламент трябваше да гласува миналата седмица по въпроса, но Комисията промени предложението си в последния момент, като реши да предостави на Съда на ЕС изключителната власт да се произнася по спорове. Така текстът беше изтеглен, преди евродепутатите да гласуват. Това обстоятелство създаде допълнително забавяне, тъй като сега правната комисия на Парламента ще трябва се произнесе по предложението.

Всяка несигурност и закъснения рискуват да затруднят оператора на високоскоростните влакове Eurostar. Той трябва да ограничи работата на тунела поради ограниченията за пътуване на правителството на Обединеното кралство и мерките за карантина във Франция и Белгия.

Въпреки това компанията потвърди през септември, че планираното сливане с френско-белгийския оператор Thalys ще продължи през следващата година.

Освен за превоз на пътниците, тунелът действа и като пътна артерия за около 1,3 милиона тона товари годишно.