България е уверена, че няма да загуби войната срещу пакета “Мобилност“

Протест на български превозвачи в Брюксел.

Най-тежките за България клаузи от пакета “Мобилност“ няма да минат през Европейския парламент, а основни правни формулировки все още са твърде неясни. Това прогнозира евродепутатът Петър Витанов (Алианс на социалистите и демократите) пред EURACTIV България. Той e постоянен член на транспортната комисия в Европейския парламент.

Българите ще разчитат на “Зелените“ да гласуват срещу спорните текстове заради очевидните проблеми за околната среда, които ще бъдат създадени от новото законодателство.

В четвъртък (12 декември) стана ясно, че институциите на ЕС са постигнали споразумение за приемане на пакета “Мобилност“. Основният проблем за България и други пет държави от Източна Европа е, че шофьорите на камиони ще бъде задължени да се връщат в страната, в която е регистрирано превозното средство. Това трябва да се случва веднъж на 4 седмици, независимо къде се намира шофьорът. Празните камионите също ще трябва да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, веднъж на 8 седмици. Досега предложението бе камионите да се връщат веднъж на четири седмици.

“Цяла нощ при закрити врати и в условия на пълна непрозрачност продължиха преговорите по пакет “Мобилност“. Силово и без възможност за конструктивни предложения Финландското председателство и тримата докладчици доказаха, че ЕС отдавна върви на две скорости, договаряйки решения в ущърб на “периферните“ държави от Източна Европа“, коментира Витанов.

Той допълва, че съзаконодателите декларират воля да не задължава шофьорите да се прибират веднъж на четири седмици, но правната формулировка на този текст е неприемлива и предстоят уточнения. Витанов съобщава, че в първоначално внесеният текст такова задължение е нямало. По думите му новоизбраният еврокомисар по транспорта Адина Валеан се е обявила твърдо против текстовете, които допускат връщане на превозното средство на всеки осем седмици. Тя има право да изрази официално резервите си по отношение на тези текстове.

“Доста цинично е ЕС да задължи празни камиони да се прибират в страната си на произход, докато приема гласува своята “Зелена стратегия“, каза Витанов пред EURACTIV. Така предложената сделка трябва да получи одобрение първо в Европейския съвет, а после и в Европейския парламент. Според него част от текстовете няма да издържат още пред Съвета по общи въпроси.

Помощ от “Зелените“

Андрей Новаков (ГЕРБ, ЕНП) каза, че България разчита на “Зелените“ в ЕП да гласуват против пакета “Мобилност“, защото той противоречи на целите за намаляването на вредните емисии. Новаков също казва, че битката не е приключила, защото на 18 декември предстои нов Европейски съвет, а през януари спорните текстове влизат отново за разглеждане в транспортна комисия на ЕП.

“Според консултациите, които имаме с юристи, е много вероятно тази мярка да не бъде приета, да бъде отхвърлена от Съда на ЕС, защото е непропорционална. Да върнеш един камион от Франция до Германия струва пари, но да го върнеш от Франция до България струва по три. Ние не може повярваме, че няколко часа, след като зелената сделка беше приета, в която призоваваме за въглероден неутралитет, говорим за затваряне на производства, които цапат, говорим за ограничаване на въгледобив и какво ли не, и в следващия момент караш празен камион да се връща, пък било то и 5 пъти в годината“, каза Новаков пред телевизия “Европа“.

Поредно недоразумение

Евродепутатът Ангел Джамбазки (ВМРО, Европейски консерватори и реформисти) също коментира, че България все още има шанс да издейства по-благоприятна сделка за транспортния си сектор.

“Ако съдим по ехидните усмивки на преговарящите от Западна Европа, то за тях това наистина е работещ компромис. Ако съдим обаче по недоумяващите погледи на представителите на Централна и Източна Европа, постигнатият текст представлява просто поредното недоразумение в сагата с новите правила за транспортния сектор“, коментира Джамбазки.

В профила си във Фейсбук той обяснява, че разговорът по пакета „Мобилност“ е започнал трудно.

“Това, разбира се, дължи на факта, че хора, които не са виждали камион и на картинка, са се събрали да решават по какъв начин да се регулира секторът на международните превози“, написа Джамбазки.

Неговото описание на среднощните преговори е следното: “Подхвърляха се листове с многозначни предложения без никаква яснота относно това как се развиват задкулисните договорки. В крайна сметка в 6 часа и 15 мин. сивите кардинали поднесоха финален текст, който не беше обсъден точка по точка, а просто обявен за приет“.

Джамбазки обръща специално внимание на това, че председателят на комисия по транспорт Карима Дели (втори мандат) е “французойката от алжирски произход“, която е била подпомагана от “германеца от турски произход Исмаил Ертуг“.

“Зелените и социалистите, които иначе много държат на екологичните стандарти, очевидно нямат нищо против стотици хиляди камиони да се връщат празни до страната, в която са регистрирани, изхвърляйки милиони тонове въглероден диоксид. Тежък случай на лицемерие и потресаващ двоен стандарт!“, казва Джамбазки.

Премиерът Бойко Борисов повдигна въпроса на лидерската среща в Брюксел в четвъртък вечерта, а транспортният министър Росен Желязков потвърди, че ако пакетът “Мобилност“ бъде приет в този си вид, страната ще го оспорва пред Съда на ЕС. Основният аргумент на София е, че пакетът противоречи на свободното движение.

“Заявили сме ясно намерението си, че ще търсим арбитража на съда, защото предложените мерки са непропорционални”, каза Желязков след срещна с представители на международните превозвачи.

Загуба на 14 000 работни места

Според анализите на българските власти 14 000 българи ще загубят работата си, ако пакетът “Мобилност“ бъде приет, без да бъде уважена позицията на България.

Анализ на международната консултантска компания KPMG показва, че сухопътният транспорт създава 6% от българската икономика, а оборотът за миналата година е 2.8 млрд. евро. Заетите в сектора българи са 42 500 души, а средната брутна заплата на шофьорите е 1 750 евро. Българската позиция се споделя от други пет държави от Източна Европа.