България се отказва от парите на ЕС за довършването на магистрала “Струма”

България оттегля искането си до Европейската комисия за финансиране на отсечката на магистрала “Струма“ през Кресненското дефиле. Въпреки това страната продължава да разглежда проекта като приоритетен и не се отказва от него. Това съобщи Агенция “Пътна инфраструктура“ в сряда.

Формулярът за финансиране на магистралата беше подаден към ЕК за одобрение на 9 август 2019 г. Близо четири месеца по-късно държавата изглежда не вярва, че комисията ще отпусне парите в близките няколко години заради многото възражения срещу проекта.

Новите приоритети на кабинета “Борисов“ са магистрала “Хемус“ през Северна България, скоростният път Ботевград-Видин към Дунав мост 2 и магистрала “Европа“ към Сърбия. Правителствотото ще се опита да използва парите за Кресненското дефиле за тези проекти.

“Институциите продължават работа по подготовката на апликационната форма (за магистрала „Струма“) с оглед на приоритетите в сферата на екологията на новата Европейска комисия, която вече представи своя Европейски зелен пакт“, пише пътната агенция.

“Българската страна винаги е била наясно с трудностите, свързани с опазването на природата в този участък, както и с необходимостта да се намери балансирано решение, отговарящо на екологичните и на транспортните цели“, казва пътната агенция.

За намаляване на въздействието върху обекти от Натура 2000 от съществуващия път през Кресненското дефиле, агенцията се ангажира до края на тази година да изпълни поредица от смекчаващи мерки по трасето.

Пътят е опасен

През декември миналата година държавата е извършила и социологическо проучване за нагласите на хората към пътя през дефилето. Огромното мнозинство от хората (78%) оценяват участъка през Кресненското дефиле е опасен и твърдят, че изграждането на магистралата ще повиши безопасността на пътуващите.

Едва 18% от българите са на мнение, че магистралаъта трябва да се довърши независимо, че минава през защитена природна зона, а 40% настояват магистралата да се довърши, но при пълна гаранция за опазване на биологичното разнообразие. Други 13% споделят мнението, че “Струма“ изобщо не трябва да се довършва, защото минава през защитени територии. Само 5% от анкетираните са на мнение, че автомагистралата трябва да се довърши по друг маршрут, дори това да е по-скъпо.

Проектът за магистрала в участъка от Кресненското дефиле (лот 3.2) е част от по-големия проект за магистрала “Струма”, който е част от TEN-T – мрежата от транс-европейски магистрали. Досега магистралата се финансираше приоритетно от кохезионни фондове на ЕС с българско кофинансиране. За проекта през Кресненското дефиле България поиска от ЕК общо 267 млн. евро.

Правителството има намерение да запази сегашния път през Кресненското дефиле за трасе на магистралата в посока Гърция и да построи отделен път покрай село Стара Кресна за трасе в посока София.

Протестите

Значителна част от жителите на община Кресна протестират срещу сегашния проект на държавата. Инициативен комитет от стотици жители на община Кресна поискаха Европейската комисия и Министерския съвет да променят трасето на магистрала “Струма”, защото в сегашния си вид то ще бъде опасно и ще съсипе местната икономика.

Местните хора поканиха ресорните еврокомисари да посетят лично района, за да се убедят в тези твърдения.

В декларацията на местните жители се напомня, че липсата на локален път в района ще събере на магистралата едновременно скоростния транзитен трафик, пешеходците, домашни и диви животни.

Природозащитници от Коалиция “Да спасим Кресненското дефиле“ на свой ред заведоха жалба в Европейската комисия за неспазване на европейското законодателство за безопасността по транс-европейските магистрали при определянето на трасе на АМ “Струма”. Тяхната жалба по същество преповтаря твърденията от гражданската петиция.