България ще атакува Пакета “Мобилност” в Евросъда

Шофьори лепят лозунги върху камион по време на протест в Пловдив, България, 4 април 2019 г. [Stringer / EPA / EFE]

Българското правителство обяви в сряда, че България да заведе дело пред Съда на Европейския съюз заради новите правила за товарните превози в блока, или т. нар. Пакет “Мобилност“.

Въпросът за условията на работата на автомобилните превозвачи изправи източните страни – включително Полша, Латвия и Литва, срещу западни държави като Франция и Германия, които подкрепиха реформата като начин за ограничаване на така наречения “социален дъмпинг“ в този сектор.

“За да защити интересите на международните автомобилни превозвачи, България ще подаде искова молба пред Съда на ЕС срещу Пакет “Мобилност“, съобщи правителствената пресслужба в изявление.

България нарича обновения пакет за мобилност, който беше окончателно приет през юли миналата година, “пакетът Maкрон“. Френският президент Еманюел Макрон подкрепи промяната на правилата на ЕС, регулиращи условията, при които работят шофьорите на камиони.

Евродепутатите решиха тихомълком

Евродепутатите подписаха актуализираните правила за товарни превози на 9 юли, без да приемат каквито и да било промени на пакета от реформи, за които настояваха страните от Централна и Източна Европа.

Няколко източноевропейски държави осъдиха реформата, когато тя беше приета от Европейския парламент в началото на юли, наричайки я “протекционистка“.

Българското правителство заяви в сряда, че ще оспори по-специално правилата, които задължават шофьорите на дълги разстояния да се прибират вкъщи на определени интервали, както и забраната да спят в камионите си.

Разпоредбите в новите актове относно правилата за връщането на водача, връщането на превозното средство и командироването, забраната за ползване на седмична почивка на борда на превозното средство и периода на почивка между два каботажни цикъла категорично водят до крайно неблагоприятни последици за българските предприятия, извършващи международен автомобилен превоз на товари. Новите текстове са небалансирани и в ущърб на българските транспортни оператори, както и в общ план за операторите от периферните държави членки“, посочва се в съобщението на Министерския съвет.

България и съмишлениците й от Източна Европа поискаха от Комисията да изготви оценка за въздействието върху природата от ненужното пътуване на хиляди празни камиони из Европа.

Автомобилният сектор в България транспорт също беше категорично против новите мерки, което накара правителството да предприеме действия.

В сектора работят 120 000 души – включително около 40 000 шофьори, които допринасят за 12 процента от брутния вътрешен продукт на страната.