Двигателят с вътрешно горене няма да изчезне, твърдят производители

Работникът Марсел Талхайм сглобява двигател във фабриката на Фолксваген в Хемниц, Германия. [EPA/HENDRIK SCHMIDT]

Докато автомобилните производители са заети с планове за електрически превозни средства, съществуващият автомобилен парк ще продължи да разчита на традиционните горива в продължение на много години напред.  Това твърди индустрията, която разчита на биогоривата за намаляване на CO2 в краткосрочен план.

Със своя Зелен курс, представен през декември 2019 г., Европейският съюз определи най-амбициозните климатични цели на всяка голяма икономическа сила – пълна декарбонизация до нулеви нулеви емисии до 2050 г. Тъй като транспортът съставлява една четвърт от емисиите на въглерод в ЕС, Европейската комисия изчислява, че за постигане на целта за 2050 г. ще е необходимо намаляване с 90% в този сектор.

За автомобилния транспорт това ще изисква пълен преход към електрическата мобилност, а европейските производители на автомобили трябва пуснат в експлоатация  голям брой електромобили. Но производителите на автомобили казват, че не са забравили изцяло за биогоривата.

“Силно се интересуваме от това, защото двигателят с вътрешно горене няма да изчезне“, заяви Пол Грининг от Европейската асоциация на автомобилните производители.

Според  производителите биогоривата могат да помогнат за декарбонизиране на съществуващия автомобилен парк.

Биогоривата изпаднаха в немилост заради регулациите, през които преминаха през последното десетилетие. ЕС коригира политиката си за ограничаването им в транспорта, след като бяха изразени опасения, че може да навредят на земеделието.

Въпреки че се разработват нови биогорива от второ поколение, те все още не се предлагат в достатъчни количества, което създава несигурност за индустрията. Тази несигурност е подсилена и от неотдавнашния план на Комисията за климата за 2030 г., който предвижда постепенно премахване на двигателя с вътрешно горене.

Въпросът е,  дали зелената сделка на ЕС има за цел да увеличи използването на биогорива?

“Да, биогоривата днес са част от горивната смес и ще останат важна част от нея през следващите години“, каза Александър Пако, ръководител на отдела за автомобилен транспорт в дирекцията на Европейската комисия по климата.

“Когато анализираме целевия план за климата, виждаме, че биогоривата, а и възобновяемите нисковъглеродни горива, ще играят роля“, каза той пред EURACTIV.

Джон Купър, директор на индустриалната асоциация на рафинериите Fuels Europe, се притеснява, че настоящият фокус на политиката на ЕС за декарбонизиране на транспорта, поставя в неравностойно положение биогоривата.

В същото време индустрията се оплака, че електрическите превозни средства получават изкуствен тласък от настоящите разпоредби на ЕС, тъй като те не произвеждат емисии от изпускателни тръби. Производителите казват, че електрическите автомобили също могат да бъдат  нанасят щети в зависимост от електросистемата в страната, в която работят.

Всъщност амбициозните планове са едно, а реализацията друго. Все още няма гаранция за устойчивост за начина, по който електрическите превозни средства се произвеждат, зареждат и обезвреждат.