Евродепутатите подкрепиха забраната за нови бензинови и дизелови автомобили в целия ЕС от 2035 г.

Членовете на ЕП се придържаха стриктно към първоначалното предложение на Европейската комисия, като законодателите отказаха да подкрепят призивите за увеличаване или намаляване на целите. [Hrechenuk Oleksii / Shutterstock.com]

Евродепутатите от комисията по околна среда на Европейския парламент гласуваха в подкрепа на предложената забрана за продажба на замърсяващи околната среда превозни средства от 2035 г., но отхвърлиха с малко мнозинство предложенията за по-строги цели за 2030 г. за леки и лекотоварни автомобили, които биха направили прехода по-плавен.

Гласуването се проведе в условията на интензивно лобиране, тъй като промишлеността се опитваше да определи бъдещите стандарти за емисиите на превозните средства.

Членовете на ЕП се придържаха стриктно към първоначалното предложение на Европейската комисия, като законодателите отказаха да подкрепят призиви за увеличаване или намаляване на целите.

Нидерландският евродепутат от центристката партия Ян Хуйтема, водещ евродепутат по досието, настояваше за намаляване на емисиите на CO2 с 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 2021 г. до 70%. Целта е да се осигури по-плавен преход към крайната цел за постигане на нулеви емисии през 2035 г.

Усилията за въвеждане на междинна цел за 2027 г., която да запълни разликата между 20-процентното намаление, изисквано през 2025 г., и 55-процентното намаление, изисквано през 2030 г., беше отхвърлена от законодателите.

Дясноцентристката група на Европейската народна партия (ЕНП) беше най-яростният противник на увеличаването на целите. Заедно с Европейските консерватори и реформисти (ЕКР) те се стремяха да заменят фактическата забрана на автомобилите с двигатели на изкопаеми горива и дизелови двигатели до 2035 г. с цел намаляване на емисиите с 90 %. Това също беше отхвърлено от комисията.

Паскал Канфин, френски евродепутат, който председателства парламентарната комисия по околна среда, разкритикува позицията на ЕНП, като заяви: „Тя не се основава на индустриална реалност, а на „чисто идеологическа позиция, състояща се в това да се каже „ние не искаме края на двигателя с вътрешно горене“.

Комисията по околна среда в ЕП също така гласува против разпоредба, позволяваща използването на е-горива, които промишлеността изтъква като средство за удължаване на живота на двигателя с вътрешно горене.

Ако се произвеждат с екологично електричество, е-горивата могат да бъдат въглеродно неутрални. Те обаче не са напълно неутрални по отношение на емисиите, тъй като при изгарянето на горивото се отделят азотни оксиди.

„Със стандартите за въглероден диоксид създаваме яснота за автомобилната индустрия и стимулираме иновациите и инвестициите за производителите на автомобили. Това ще подобри качеството на въздуха с течение на времето и ще допринесе за постигането на нашите цели в областта на климата“, заяви евродепутатът Ян Хуйтема, като добави, че правилата ще направят автомобилите с нулеви емисии по-евтини.

Предложените мерки, които се обсъждат в момента, са част от пакета от закони за климата и енергетиката на Европейската комисия, чиято цел е да се намалят емисиите на парникови газове в блока с 55 % до 2030 г. и да се определи пътна карта за постигане на нулеви нетни емисии до 2050 г.

Следващата стъпка ще бъде гласуването на пленарната сесия на Европарламента в Страсбург, която ще се проведе на 7-8 юни.

Междувременно се очаква държавите-членки на ЕС, да приемат позицията си по досието на 28 юни, с което ще се разчисти пътят за т.нар. тристранни преговори с Парламента за финализиране на законодателството през следващите месеци.

Реакции

Решението на евродепутатите да не приемат междинна цел беше разкритикувано от неправителствената организация за чиста мобилност „Транспорт и околна среда“, според която то ще навреди на прехода към превозни средства с нулеви емисии.

„Бумът на електрическите превозни средства ще се забави през следващите 10 години, освен ако законодателите не се намесят с временна цел за 2027 г. и по-амбициозна цел за 2030 г. Без нея Европа може да не успее да продаде достатъчно автомобили с нулеви емисии, за да изпълни собствените си цели за 2030 г., както и тези на много страни от ЕС“, каза Алекс Кейнс, мениджър „Чисти превозни средства“ в „Транспорт и околна среда“.

CLEPA, организация, която лобира от името на производителите на автомобилни части, открито се бори срещу забраната на двигателите с вътрешно горене, като твърди, че ЕС трябва да възприеме технологично неутрален подход.

„Днешното гласуване не показва, че има мнозинство за по-строги цели от предложените от Европейската комисия, които вече рискуват половин милион работни места за доставчиците на автомобили в областта на транспорта до 2040 г.“, заяви Сигрид де Врис, генерален секретар на CLEPA.

„Цел от 100 %, измерена в изпускателната тръба, е фактическа забрана на двигателя с вътрешно горене, като се отхвърлят годините на европейските иновации в технология, която може да бъде неутрална по отношение на климата и е необходима за управляем и ефективен преход“, добави тя.

CLEPA също така разкритикува отказа на комисията в ЕП да подкрепи използването на е-горива като средство за удължаване на живота на двигателите с вътрешно горене.

Търговската асоциация твърди, че отхвърлянето на е-горивата може да има „отрицателни странични ефекти върху заетостта, избора и достъпната мобилност“.

Лобиране

Евродепутатите бяха изправени пред интензивно лобиране преди гласуването в комисията по околна среда, като автомобилната индустрия силно настояваше гласът ѝ да бъде чут.

Според данни, събрани от InfluenceMap, неправителствена организация, която проследява влиянието на лобирането върху законодателството в областта на климата, ключови членове на ЕП са били обект на натиск преди гласуването.

Автомобилните компании, сред които Renault, Toyota и BMW, бяха определени като „опозициция“ на предложеното законодателство, а Tesla и Volvo – като „подкрепящи“.

Подходът на Volkswagen, най-големият производител на автомобили в света, бе оценен като „смесен“.

Търговските асоциации на автомобилната индустрия, сред които ACEA, CLEPA и германската VDA, се обявиха категорично против предложенията за цели за емисиите.

Докладчикът Ян Хуйтема се срещна с широк кръг организации, докато изготвяше проектопредложението си. Срещите с лобисти са „тънък баланс“ между това да се говори с хора от областта, която ще бъде засегната от законодателството, и да се знае, че те имат интерес да повлияят на гласуването, каза той пред EURACTIV.

„Винаги съм имал философията да каня и да разговарям с целия спектър – хора, които са „за“, които са неутрални, които са „против“, така че наистина да говоря с всички заинтересовани страни, доколкото е възможно“, каза той.

Според него, разговорите с различни заинтересовани страни – от индустрията до НПО – водят до по-добро законодателство.

В това досие Хюйтема заяви, че лобистите не са повлияли на гледната му точка за повишаване на амбициите. По-скоро позициите, заети от различните политически групи, са имали по-голям ефект за намирането на смекчени компромиси, посочи той.

Евродепутатът Йенс Гизеке, десноцентристки депутат от групата на ЕНП, се е срещал с шест лобистки групи, според информация на InfluenceMap. Запитан от EURACTIV за тези срещи, Гиске заяви, че е важно често да се обменя информация с експерти, асоциации и отделни групи по интереси.

„Една интелигентна политика в областта на климата е амбициозна, но и реалистична. Политиката се нуждае от обратна връзка. Само ако търся диалог с експерти, граждани и практици по места, мога да балансирам решенията си по добре обоснован начин в парламентарния процес“, каза той пред EURACTIV.

Японският производител на автомобили Toyota заяви, че подкрепя амбицията на Европейската комисия за постигане на въглеродна неутралност до 2050 г. и има отговорността да участва в дебатите по обществените политики.

„Това е важна част от консултативния процес за всички заинтересовани страни, включително и за евродепутатите, но в крайна сметка решенията се вземат от законодателите“, заяви говорител на Toyota. „След като бъдат въведени, ние уважаваме и следваме тези разпоредби навсякъде, където работим“.

От Volkswagen заявиха пред EURACTIV, че политическите им позиции са публично достъпни и че се стремят да предоставят „вярна и изчерпателна информация, както и надеждни и компетентни съвети“ на законодателите.

BMW не отговори веднага на молбата на EURACTIV за коментар.

Търговските асоциации, изтъкнати от InfluenceMap, подчертаха пред EURACTIV, че се придържат към всички кодекси за поведение, които регулират процеса на изготвяне на политики, и са подписали Регистъра на ЕС за прозрачност.

„Като всяка друга заинтересована страна или участник в гражданското общество, засегнат от политиките на Европейския съюз, ACEA иска мнението ѝ да бъде взето предвид като част от процеса на вземане на решения“, заяви пред EURACTIV говорител на групата на автомобилните производители, като добави, че целта им е „конструктивно да допринасят за ефективна политика и законодателство“.