Европейската комисия предлага влаковете в ЕС да се движат с поне 160 км/ч до 2040 г.

Европейският комисар по транспорта Адина Валеан на пресконференция за ефективната и зелена мобилност в Европейския парламент в Страсбург, Франция. [EPA-EFE/JULIEN WARNAND]

Европейската комисия представи четири инициативи, насочени към европейската транспортна мрежа за бъдеще с ниски въглеродни емисии – набор от предложения, приветствани от Грийнпийс като „надхвърлящи очакванията“ във връзка с насърчаването на жп транспорта във вторник (14 декември).

„Пакетът за ефективна и зелена мобилност“ предлага надстройки на основните транспортни маршрути на ЕС, преразглеждане на директивата за интелигентната транспортна система, нова рамка за насърчаване на чистата мобилност в градовете и подкрепа за пътнически железопътен транспорт на дълги разстояния и трансгранични превози.

Пакетът от предложения за зелена мобилност беше представен във вторник от върховния представител на ЕС за климата Франс Тимерманс и еврокомисаря по транспорта Адина Валеан.

„Предложенията поставят европейската мобилност на пътя на устойчиво бъдеще: по-бързи европейски железопътни връзки с лесни за намиране билети и подобрени права на пътниците, подкрепа за градовете и увеличаване и подобряване на обществения транспорт и инфраструктурата за пешеходци и колоездачи, както и най-доброто използване на решенията за интелигентно и ефективно шофиране “, посочи в изявление заместник-председателят на Комисията.

Обновяване на транспортните маршрути

Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) обхваща основната транспортна инфраструктура в Европа, обхващаща железопътни линии, вътрешни водни пътища, морски маршрути и пътища.

Според Комисията, предложеният регламент за TEN-T ще намали пропуските в европейската транспортна инфраструктура и ще направи трансграничните пътувания по-лесни.

Като част от предложената ревизия, на всички пътнически железопътни линии трябва да бъде разрешено да пътуват със 160 км/ч или по-бързо до 2040 г., докато товарните влакове трябва да могат да достигат скорост от 100 км/ч.

Комисията също така призовава за подобряване на капацитета за обработка на товарните терминали, намаляване на времето за изчакване на железопътните гранични пунктове и увеличаване на железопътния товарен превоз, улеснен от по-дългите влакове.

Завършването на големи части от мрежата ще бъде отложено в съответствие с предложението, като междинният краен срок е 2040 г., а не 2050 г. Това ще се отнася за проекти за високоскоростни железопътни връзки, включително връзката между Будапеща и Букурещ и Порто и Виго.

Всички градове по TEN-T мрежата ще трябва да разработят план за насърчаване на мобилността с нулеви емисии, като например подобряване на предоставянето на обществен транспорт и насърчаване на ходенето и колоезденето.

„Тази мрежа е за европейската икономика това, което са артериите и вените за човешкото тяло“, посочи Валеан, говорейки пред репортери относно необходимостта от модернизация на TEN-T.

Увеличаване на железопътния трафик

Предложеният План за действие за железопътния транспорт има за цел да направи пътуването с влак по-привлекателно за трансгранични пътувания. Понастоящем международните пътувания представляват по-малко от 10% от пътуванията с влак в ЕС.

Голяма част от предложението се съсредоточава върху подобряването и уеднаквяването на закупуването на железопътни билети, област, в която железопътният транспорт често се сравнява неблагоприятно с авиацията. Надяваме се, че по-лесното издаване на билети ще помогне на блока да постигне целта си за удвояване на високоскоростния железопътен трафик до 2030 г. и утрояване до 2050 г.

През 2022 г. ще бъде внесено законодателно предложение, предназначено да направи международните железопътни билети по-удобни за потребителите. Това ще включва разработването на портал, който ще позволи на потребителите да сравняват цените, подобно на тези за самолетни билети.

Комисията също така заяви, че ще проучи освобождаването от ДДС за влаковите билети в целия ЕС и ще представи предложения през следващата година, които ще направят трансграничните железопътни услуги по-чести.

Интелигентни транспортни услуги

Последно актуализирани през 2010 г., предложените ревизии на Директивата имат за цел да отразяват технологичното развитие за последното десетилетие. Като част от актуализацията, Комисията ще предложи данните за пътищата, пътуванията и трафика да бъдат предоставени на водачите, пътуващи по TEN-T мрежата, преди да се разшири до цялата пътна мрежа на блока.

„С нашата директива за интелигентни транспортни системи ние възприемаме цифровите технологии и споделянето на данни. Искаме да направим пътуването в ЕС по-ефективно – и по-безопасно – както за шофьори и пътници, така и за бизнеса“, каза Валеан.

Предвид нарастването на доставките по домовете, Европейската комисия също така настоява градовете да разработят „устойчив градски логистичен план“, който ще използва данни за по-добро планиране на маршрутите за доставка.

По-зелен градски транспорт

Предложената „Рамка за градска мобилност“ ще предостави на местните и регионалните власти подробни насоки и възможности за финансиране за намаляване на задръстванията, емисиите и шума в градовете.

В допълнение към съветите за насърчаване на чисти възможности за транспорт, като например ходене и колоездене, предложението определя мерки за зелени таксита и услуги за придвижване.

Тимерманс подчерта, че начинът, по който се движим в градовете, трябва да се промени в отговор на климатичната криза, но каза, че това може да бъде направено по устойчив начин „без да се намалява комфорта и възможността за придвижване“.

Пакетът ще помогне на градовете да направят необходимите промени в помощ на прехода, каза той.

„Ежедневно работя със стотици кметове в целия Европейски съюз и няма нито един град в Европа, който да не възнамерява да работи в посока устойчивост. Така че това, което правим, е просто да улесним този преход.“

Реакции

Глобалната неправителствена организация Грийнпийс даде положителна обратна връзка на железопътния план на Комисията, заявявайки, че е „надминал очакванията“.

„Планът на Европейската комисия включва някои наистина страхотни идеи за по-добра подкрепа на железопътния транспорт, сега трябва да видим какво ще последва. ЕС и националните правителства твърде дълго са приоритизирали проекти за пътища и авиация, те трябва да спрат да плащат на замърсителите и да започнат да финансират транспорт, който работи за хората и не влияе негативно на климата“, каза Хервиг Шустер от Грийнпийс.

BEUC, европейската потребителска организация, обяви плановете за жп сектора като „първа стъпка към по-лесно издаване на билети и подобрени права на пътниците, които са необходими, за да направят железопътния транспорт наистина удобен“.

Мариан-Жан Маринеску, депутат от дясноцентристката група ЕНП на Европейския парламент, каза, че предложението ще „накара държавите-членки да изпълнят своите ангажименти към основните мрежи, за да завършат липсващите връзки до 2030 г. и да подобрят взаимосвързаността, капацитета и безопасността във всички видове транспорт.“

Макар и позитивно настроени към предложенията, групата на Зелените/EFA в Европейския парламент призова за по-нататъшно приоритизиране на железопътния транспорт в европейската транспортна политика.

„Чуваме за промяна от десетилетия, но нищо не се е променило. Без значителна промяна в полза на железопътния транспорт, няма да постигнем екологичните цели на ЕС“, каза евродепутатът от Зелените Киаран Куфе.