ЕС поема производството на батерии за електромобили в свои ръце

Китай доминира на пазара за производство на акумулаторни батерии за електрически автомобили, но производството в ЕС се разраства бързо [Frank Hebbert / Flickr]

Европейският съюз може да произведе достатъчно батерии до 2025 г., за да захрани бързоразвиващия се парк от електрически превозни средства, без да разчита на внос. Това заяви във вторник вицепрезидентът на Европейската комисия Марош Шефчович.

Като част от плана си да стане климатично неутрален до 2050 г., Брюксел се стреми да стимулира местното производство на основните компоненти за зелените индустрии – включително водородно гориво за производство на нисковъглеродна стомана и батерии за захранване на чисти превозни средства.

“Уверен съм, че до 2025 г. Европейският съюз ще бъде в състояние да произведе достатъчно акумулаторни клетки, за да отговори на нуждите на европейската автомобилна индустрия и дори да изгради износен капацитет“, каза Шефчович по време на Европейската онлайн конференция за батериите.

Към момента Китай осигурява около 80% от световното производство на литиево-йонни батерии, но капацитетът на Европа трябва да се разшири бързо.

Еврокомисията ще внесе нови разпоредби за целия ЕС тази есен, за да гарантира, че батериите, произведени или внесени в Европа, са “най-зелените в света“, каза Шефчович в интервю за EURACTIV миналия месец.

Тези разпоредби ще окажат натиск върху производителите от трети страни, като тези в Китай. Комисията се надява да даде тласък на европейския пазар, като ще отреди водеща роля на чистите батерии.

“Въпреки че извличаме литий, все още го дообработваме в Китай, което прави въглеродният отпечатък по-малко привлекателен за потребители, които например биха искали да си купят електрическа кола“, добави той.

Създаването на местна верига за доставки на електрически превозни средства е от ключово значение за Европейския съюз, особено за страните производители на електромобили като Германия, която в момента е ротационна председателка на Съвета.

В Европа в процес на изграждане са 15 големи фабрики за акумулаторни клетки, включително заводите на шведската компания Northvolt в Швеция и Германия, германският филиал на китайския производител на батерии CATL и втория завод на южнокорейската фирма SK Innovation в Унгария.

Шефчович каза, че до 2025 г. планираните европейски съоръжения ще произведат достатъчно зарядни станции, за да захранват поне 6 милиона електрически превозни средства.

Докато пандемията от коронавирус причинява рязък спад на продажбите на автомобили, комбинираните продажби на акумулаторни и  хибридни коли в Европа се очаква да се удвоят приблизително през тази година, до един милион броя, според неправителствената организация Транспорт и околна среда.

Тъй като Комисията очаква 13 милиона превозни средства с ниски емисии по европейските пътища до 2025 г., ще са необходими допълнителни инвестиции.

“Трябва да направим значителни инвестиции в създаването на пълна европейска верига за доставки и на пазара на труда, за да подкрепим фабриките за акумулатори“, каза заместник-председателят на Northvolt по комуникациите Йеспер Вигард.

Шефчович уточни, че фондът за възстановяване  на ЕС в размер на 750 милиарда евро е “готов инструмент“ за подкрепа на подобни проекти.

Брюксел ще предложи следващия месец стандарти за въглеродния отпечатък на батериите. В същото време частно-публичният алианс на ЕС има за цел да увеличи вътрешните доставки на суровини, необходими за производството на зарядни станции.