„Еърбъс“ призовава лидерите на ЕС да не налагат санкции на руския титан

Главният изпълнителен директор на "Еърбъс", Гийом Фори [Morris MacMatzen / EPA-EFE]

Във вторник (12 април) „Еърбъс“ призова Европа да не блокира вноса на титан от Русия, като заяви, че санкциите върху стратегическия метал ще навредят на аерокосмическата индустрия и едва ли ще навредят на руската икономика.

Разширяването на действията, предприети след нахлуването на Русия в Украйна, за да се включи забрана за внос на титан, който се използва в самолетите и реактивните двигатели, „не би било подходящо“, заяви главният изпълнителен директор Гийом Фори на годишната среща на акционерите.

Украинският президент Володимир Зеленски многократно е призовавал западните правителства да наложат по-строги икономически санкции на Русия.

В понеделник Европейският съюз заяви, че повече санкции са вариант, а британският министър-председател Борис Джонсън посочи в събота, че съюзниците на Киев ще продължат да увеличават натиска върху Москва.

Русия е най-големият производител на титан – стратегически метал, ценен заради своята здравина в сравнение с теглото си. Досега обаче ЕС избягваше да забранява руски стоки, различни от стомана и въглища, а титанът остава изключен от ограниченията върху търговията с Русия.

„Еърбъс прилага и ще продължи да прилага санкциите в пълен обем“, заяви говорител на компанията.

„Санкциите върху руския титан едва ли биха навредили на Русия, тъй като те представляват само малка част от приходите от износа там. Но те биха нанесли огромни щети на цялата аерокосмическа индустрия в Европа“, добавиха оттам.

Загриженост за промишлеността на ЕС

„Еърбъс“ заяви, че разчита на Русия за половината от нуждите си от титан. През март компанията заяви, че „директно се снабдява с титан от Русия, както и от други страни“ и косвено придобива руски титан чрез доставчици.

Във вторник компанията потвърди това в отговор на запитване на Ройтерс, но отказа да посочи кога за последен път е получила руски титан.

Според Фори, „Еърбъс“ ускорява търсенето на неруски доставки в дългосрочен план, докато нуждите му са покрити в краткосрочен и средносрочен план.

Междувременно подкрепяната от руската държавна компания ВСМПО-АВИСМА осигурява една трета от нуждите на „Боинг“ в рамките на подновена през ноември миналата година сделка. ВСМПО-АВИСМА е 25% собственост на държавния отбранителен конгломерат „Ростех“. Три четвърти от продажбите му са в областта на авиацията и космонавтиката.

Миналия месец обаче от „Боинг“ заявиха, че са спрели да купуват руски титан.

Представители на аерокосмическата индустрия твърдят, че „Еърбъс“ отчасти е загрижен за зависимостта от Русия на доставчици като френската „Сафран“, която използва титан за производството на части за реактивни двигатели и шасита.

През февруари „Сафран“ заяви, че има достатъчно резерви за няколко месеца и зависи от Русия за по-малко от половината от нуждите си. Компанията не отговори веднага на искането за коментар дали споделя притесненията на „Еърбъс“ относно възможни санкции.

Авиокосмическата индустрия не е единствената, която се бори с влиянието на Русия в областта на суровините. Миналия месец Ройтерс съобщи, че американските компании за комунални услуги са лобирали пред Белия дом да не забранява руския уран.

Според изследователи, повече от 400 компании са се оттеглили от Русия от началото на войната на 24 февруари. Около 80 са запазили присъствието си, но са преустановили нови инвестиции.

На срещата на акционерите Фори потвърди прогнозата за печалбата на „Еърбъс“ за 2022 г., но заяви, че е ясно, че войната в Украйна „затруднява работата, тъй като сега имаме по- рисков профил“.

„Въпреки това все още имаме три тримесечия пред себе си и продължаваме да вярваме, че можем да я постигнем“, добави той.