Италия заплаши да спре полетите на “Райънер”

Пътници на Райънер слизат от самолета в Анкона. Райънер е единствената нискотарифна компания, свързваща Брюксел с Анкона. [Георги Готев]

Италианските власти предупредиха нискотарифния превозвач “Райънер” с налагане на забрана за достъп до летищата в страната заради системно пренебрегване на санитарните мерки и правилата с борба с коронавируса. Това съобщи италианската гражданска въздухоплавателна администрация (ЕNAC).

Компанията е уличена в незадоволително почистване на самолетите и неглижирането на задължението да се носят предпазни маски по време на полет.

В стремежа си да продава повече билети ирландската компания не разрежда достатъчно седалките и разстоянието между пътниците, твърди ENAC. Не е осигурена и необходима смяна на въздушните филтри. Постоянната смяна на въздушните филтри позволи на авиопревозвачите да започнат отново работа с над 50% от капацитета на самолетите си.

След отпадането на карантината в ЕС препоръките на Европейската комисия и Европейската агенция за въздушен транспорт (European Supervisory Authority) бяха местата в самолетите да се разредят и да се избягва настаняване на пасажери един до друг.

Авиокомпаниите получиха изключение от това задължение, но трябваше да поемат задължението за допълнителни мерки за ограничаване на заразата, включително и измерване на температурата преди бординг. От изключението се облагодетелстваха както “Райънер” и “България ер”, но екипажите на борда са длъжни да съблюдават за носенето на маски по време на целия полет.

“Ако бъде установено бъдещо неспазване на задълженията, установени от национални разпоредби, ENAC ще бъде принуден да приложи разпоредбите на Кодекса за навигация и да наложи спиране на всички дейности по въздушен транспорт до националните летища, като поиска превозвачът (“Райънер”) да осигури повторна защита на всички пътници, които вече са закупили билет “, се казва в предупреждението на италианските власти към “Райънер”.

Междувременно Aicalf, асоциация, която представлява интересите на нискотарифни авиокомпании, коментира, че мерките, приети на борда на самолети за предотвратяване на коронавируса, са ефикасни и настояването за допълнителни ограничения от страна на ENAC би било абсурдно, неразбираемо и без никаква научна основа.

Членовете на Aicalf (включваща Ryanair, BlueAir, EasyJet, Volotea и Vueling), представляват повече от 50% от въздушния трафик в Италия. Асоциацията изказва загриженост за сериозните последици, ако хиляди хора сега ще бъдат принудени да се откажат от планираните пътувания заради мерките за социална дистанция. Опасенията са, че това може да доведе до тотален хаос, свързан с анулирането на полети, предоставянето на ваучери на пътниците и възстановяването на парите за билети.

Според Aicalf всичко това създава допълнителни рискове за туристически сезон в Италия.

Според президента на Aicalf Матео Кастиони, “в сравнение с други транспортни средства, в самолетите им няма предни седалки, въздушната обмяна се гарантира на всеки три минути от “Хепа” филтри, сертифицирани на европейско ниво. Персоналът на борда може да контролира носенето на маски от пътниците.

“Райънер” осигурява сериозен част от вътрешния въздушен транспорт в Италия и  връзката с нейните острови. С агресивната си транспортна политика за овладяване на пазари тази авиокомпания стана един от лидерите за пътнически превоз на Апенините и изпревари постоянно потъналата в дългове италианска компания “Алиталия”.

Основно перо в доходите на нискотарифния превозвач са регионалните субсидии за транспортиране на туристи. Туристическият сектор е водещ за италианската икономика, като сега е сред най-пострадалите от пандемията. Затова и малко вероятно да се стигне до изпълнение на заканата за забрана на операциите на “Райънер” в страната.