Комисията ще умува за ефекта на пакета “Мобилност” върху природата

Снимка: Надежда Чипeвa, Дневник

Европейската комисия ще направи оценка на въздействието върху околната среда от предварителна договорка, срещу която България възстана – за връщане на камионите в държавата, в която е регистирана фирмата, веднъж на 8 седмици, дори ако са празни.

Това потвърди днес (18 декември) говорителят по въпросите на транспорта Стефан де Керсмекер, по време на ежедневния брифинг на Комисията. Първоначално той се затрудни да обясни последователността на събитията, но в отделен разговор след това поясни, че преди законодателният процес по пакета “Мобилност” да е приключил, Комисията ще бъде готова с оценката си.

Това, на теория, би позволило някои предварително взети решения да бъдат преразгледани в нова светлина.

Запитан дали при това положение има смисъл България да завежда дело пред Европейския съд, както български ръководители се заканиха, още повече, че законодателният процес не е приключил, той каза, че без да дава съвети на страните-членки, важно е окончателното решение, а не това, постигнато на междинен етап.

По този начин Комисията се превръща в арбитър в спора, противопоставящ Франция и други страни в богатата част на ЕС, с България, Румъния, Латвия, Полша, Унгария и Литва.

Рано е да се говори за “обрат в полза на България”, каквито заглавия излязоха. Макар и аргументът за негативното въздействие върху околната среда на прекосяването на цял континент от хиляди празни камиони да изглежда солиден,  еврочиновниците се славят със способността си да произвеждат витиевати заключения. Например, България твърди, че камионите ще се връщат празни, което е едностранчиво тълкуване. Комисията би могла да препоръча те да се връщат пълни – също така, веднъж на 8 седмици.