Лондон и Париж преговарят за спасяване на жп връзката през Ламаша

Железопътната гара "Сейнт Панкрас"  в северната част на Централен Лондон, Великобритания, 22 януари 2021 г. [EPA-EFE / ANDY RAIN]

Британски законодатели от целия политически спектър призоваха правителствата на Франция и Обединеното кралство да подкрепят финансово загиващата високоскоростна жп връзка “Евростар”, както постъпиха със затруднените авиокомпании.

“Ако “Евростар” фалира, това ще доведе до значителни загуби на работни места и ще нанесе огромен удар по устойчивото пътуване между Великобритания и ЕС“, каза Кийран Кюфе, ирландски депутат от Зелените, който оглавява кампанията за спасяване на жп връзката.

“Ако това изисква финансиране както от правителствата на Великобритания, така и от Франция, тогава парите трябва да бъдат намерени. Устойчивото пътуване заслужава подкрепа“, добави той.

Контролният пакет от акции на железопътната връзка между Лондон и Париж, която минава през тунала “Ла Манш”, “Евростар”, е на френската национална железопътна компания Ес Ен Се Еф (SNCF). Линията отчита 95% спад в нивата на пътниците от началото на здравната криза, затова финансите й са на червено.

В писмо, изпратено в понеделник, депутатите призоваха френския транспортен министър Жан-Батист Джебари, британския транспортен секретар Грант Шапс и еврокомисарят по транспорта Адина Валеан, да предоставят финансова помощ, за да гарантират, че компанията ще оцелее след спада.

Писмото е подписано от британските зелени депутати Натали Бенет и Джени Джоунс, както и от няколко политически групи в Европейския парламент, включително Зелените, социалистите и демократите (S&D), Левицата и дясноцентристката Европейска народна партия.

“Бъдещето на железопътните пътувания през Ламанша е заложено на карта, ако не бъде намерено решение“, се посочва в писмото. “Това не само би оказало отрицателно въздействие върху икономиките от двете страни на Ламанша и би довело до значителни загуби на работни места, но също така би сериозно подкопало усилията да се направи транспортът в Европа по-устойчив“, се казва още в документа.

Кюфе подчерта, че националните правителства бързо подкрепиха авиокомпаниите, които пострадаха от намаления брой пътници по време на пандемията, но и по-устойчивите видове транспорт заслужават помощ.

По-рано служителите на “Евростар” разкритикуваха липсата на подкрепа за железопътните компании, като се аргументираха, че международните железопътни услуги също отговарят на условията за финансова помощ. Още повече, че  не нанасят вреда върху околната среда. Компанията казва, че един полет от Лондон до Париж отделя до 90% повече емисии, отколкото пътуване с  влака.

В момента продължават преговорите между френското и британското правителство за потенциален спасителен пакет за “Евростар”.

Влаковата линия  осигурява високоскоростна връзка между Лондон, Париж, Брюксел и Амстердам.

През последните месеци компанията се бори с проблеми, свързани с Брекзит и с кризата, която причини пандемията. През декември Европейският парламент беше принуден да приеме правила за извънредни ситуации, за да държи Евротунела отворен.