Райънеър води битка срещу спасителния пакет за Луфтханза

Спасителната програма на германското правителство от 9 милиарда евро за Луфтханза "ще наруши конкуренцията", заяви в изявление шефът на Райънеър Майкъл О'Лири. [EPA-EFE / OLIVER LANG]

Нискотарифният превозвач Райънеър във вторник (26 май) оспори германския спасителен пакет за Луфтханза в размер на 9 милиарда евро, заради нелоялна конкуренция. Германският превозвач планира да финализира сделката през юни.

Държавната помощ ще позволи на Луфтханза да се включи в продажбата на билети под себестойността и ще е пречка за Райънеър, нейното дъщерно дружество Лаудамоушън и конкурентния нискотарифен превозвач Изи Джет, заяви в изявление главният изпълнителен директор на Райънеър Майкъл О’Лири във вторник.

“Райънеър ще обжалва този пример за нелегална държавна помощ за Луфтханза, който масово ще наруши конкуренцията”, посочва О’Лири в изявлението.

От своя страна, според източници, Луфтханза се надява Европейската комисия да каже бързо “да” на спасителния пакет.

“Това трябва да стане в рамките на дни”, посочва един от източниците.

Очаква се надзорният съвет на Луфтханза да се срещне в сряда, за да подпише спасителната сделка, а извънредното събрание на акционерите се очаква да се проведе скоро след това.

Правителствата по света са обещали близо 123 милиарда долара държавна помощ на авиокомпании, предимно в САЩ и Западна Европа, сочат данни на индустрията към вторник. Помощта е главно под формата на дълг.

Александър де Юниак, председателят на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) – която представлява основно традиционните авиокомпании, но не и техните най-големи нискотарифни съперници като Райънеър – защити предоставянето на държавна помощ, като заяви, че това е изключителен отговор срещу кризата.

“Разбираеми са опитите да се избегне срив в сектора”, посочи Юниак пред репортери.

Кризата с коронавируса вече доведе някои авиокомпании до ръба на фалита.

Собствениците на Луфтханза трябва да се съгласят на условията на спасителния пакет, които включват Германия да получи 20%-ов дял от превозвача и да вложи 5,7 милиарда евро капитал без да има право на глас. Очаква се гласуването да се проведе, само ако ЕС подпише сделката за спасяване.

Европейската комисия поиска от Луфтханза да се откаже от правата за кацане на общо 6 от своите 300 самолета на летищата във Франкфурт и Мюнхен, където Луфтханза има две трети пазарен дял.

Броят на самолетите и съответният брой летищни слотове могат да се различават, тъй като при полети на къси разстояния самолетите могат да имат 5-6 слота на ден в сравнение със само един за тези, пътуващи на дълги разстояния.

Луфтханза има 760 самолета, но главният изпълнителен директор на компанията Карстен Спор посочва, че 100 от тях ще останат заземени поради по-слабото търсене след пандемията.

Анализаторът от NordLB Волфганг Дони заяви, че предоставянето на слотове за 3 самолета на летище ще бъде оправдано.

Слотовете могат да бъдат предоставени на конкурентните авиолинии, за да се засили конкуренцията, която, според ЕС, не трябва да пострада заради предоставянето на държавна помощ.

“Правилата за държавна помощ позволяват подкрепа за авиационния сектор като същевременно гарантират, че конкуренцията и потребителите не са в неизгодна позиция”, подчерта говорител на Европейската комисия, отказвайки да коментира подробности по случая с Луфтханза.

Луфтханза призова за справедливо отношение в сравнение с други компании, на които  вече се предоставя държавна помощ и също отказа коментар.

Междувременно шефъг на Райънеър Майкъл О’Лири се разгневи публично на отношението на германското правителство към държавната помощ.

“Силно иронично е, че германското правителство, което учи всички страни членки колко важно е да спазват на правилата на ЕС, не вижда проблем да наруши правилата за държавна помощ, щом стане въпрос за Луфтханза”, подчерта той в изявление.