Транспортната комисия в ЕП одобри споразумението по пакета “Мобилност”

Протест на български превозвачи в Брюксел. [Личен архив на Георги Готев}]

Транспортната комисия в Европарламента одобри във вторник (21 януари) всички клаузи от пакета “Мобилност”, който е срещу интересите на българския транспортен сектор. Най-големият проблем е задължителното връщането на камионите в държавата, в която е регистрирана фирмата. Превозвачите са против новите регламенти за почивката на шофьора извън кабината на превозните средства.

Изменените правила за командированите превозвачи, времето за почивка на превозвачите и по-стриктните правила за каботаж (временно превозване на стоки от превозвачи, установени извън приемащата държавата членка), имат за цел да прекратят нарушенията на конкуренцията в транспортния сектор и да предоставят по-добри условия за почивки на превозвачите, се казва в съобщение на парламента.

България на свой ред вече обяви намерението си да атакува част от клаузите в пакета пред Съда на ЕС в Люксембург с аргумента, че те нарушават принципа за свободното движение на хора и стоки в съюза.

Връщане на всеки 8 седмици

Европейският парламент съобщава, че пакетът трябва да се справи с проблема с т. нар. фирми “пощенски кутии” и поради това транспортните дружества ще трябва да провеждат значителна част от дейностите си в държавата на регистрация. Новите правила също ще изискват връщането на камионите в държавата на оперативния център на компанията на всеки осем седмици. Микробусите също ще трябва да бъдат оборудвани с тахограф.

Одобреният текст също включва изменения, които помагат за гарантирането на по-добри условия за почивка на превозвачите и им позволяват да прекарват повече време у дома, се казва в съобщението.

Целта на пакета е да се прекъсне систематичния каботаж на стоки. В момента много фирми от Източна Европа работят на вътрешните пазари на страните от Западна Европа, извършвайки непрекъснат каботаж. Това за компаниите от Западна Европа е нелоялна конкуренция, а фирмите от Източна Европа е напълно законно възползване от общия пазар.

Почивка вкъщи или на хотел

Компаниите ще трябва да организират разписанията си така, че международните превозвачи да имат възможност да се прибират у дома на редовни интервали (поне на всеки три или четири седмици в зависимост от работния график).

Предвижда се още задължителната почивка в края на седмицата да не може да се взема в кабината на превозното средство. Ако почивката е извън дома, настаняването трябва да бъде платено от компанията. В извънредни случаи, новите правила позволяват на превозвачите да надвишават времето на шофиране при строги ограничения за стигане у дома за седмичната почивка, когато са много близо до основната база.

Кога влизат в сила новите правила

За да влезе в сила, споразумението сега трябва да бъде одобрено от министрите на ЕС и после от пленарната зала на Парламента. Правилата за командироване ще се прилагат 18 месеца след влизането им в сила. Правилата за времето за почивки, което включва прибирането на превозвачите, ще се прилага 20 дни след влизането в сила. Правилата относно връщането на камионите и други промени в правилата за достъпа до пазара ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на акта относно достъпа до пазара за превози на товари.

Оценка на въздействието

“Видя се, че макар крехко, има мнозинство да бъде прекарано през комисия споразумението, което беше постигнато по Пакет “Мобилност”. Въпреки това тези само 5 гласа разлика ни дават някаква надежда, че би могло да се случи нещо в пленарна зала и аз съм сигурен, че и колегите от БСП, ДПС и ВМРО ще работим в една посока да успеем да го направим. Имаме горе-долу месец да го постигнем”, коментира пред БНР Андрей Новаков (ГЕРБ/ЕНП).

Той напомни, че новият комисар по транспорта Адина-Йоана Вълян е разпоредила да се направи оценка за въздействието върху околната среда от връщането на камионите в страните, в които е регистрирана фирмата.