17% от новите камиони през 2030 г. ще работят на водород, смята ЕС

Комисарят по транспорта на ЕС Адина Валеан очаква 60 000 камиона на водород по европейските пътища до 2030 г. [EPA-EFE/JULIEN WARNAND]

Очаква се водородът да играе важна роля в декарбонизирането на сектори като химическия сектор, стоманодобива и транспорта. ЕС изчислява, че 10-24% от потреблението на енергия може да бъде на водородна основа през 2050 г.

И въпреки че електрическите автомобили се очаква да доминират на пазара за частни превозни средства, все още се очаква водородът да играе ключова роля в декарбонизирането на тежкотоварния автомобилен транспорт.

Използването на водород в транспорта чрез горивни клетки, които превръщат водорода в електричество, отдавна е амбиция на ЕС.

За постигане на целите на ЕС за декарбонизация на транспорта, до 2030 г. „станциите за зареждане с водород трябва да бъдат достъпни поне на всеки 150 километра по нашата автомобилна трансевропейска транспортна (TEN-T) мрежа до 2030 г.“, обясни Адина Валеан, еврокомисарят по транспорта, по време на изказване на 1 декември.

„Това ще създаде достатъчно голяма мрежа от станции за зареждане с водород, за да се гарантира адекватна трансгранична свързаност с ЕС и да се поддържат 60 000 камиона с водород, които предвиждаме да видим по пътищата на ЕС до 2030 г.“, добави тя.

TEN-T мрежата е проект на ЕС за изграждане на система от пътища, железопътни линии, летища и водна инфраструктура.

60 000 камиона с водород отговарят на цифрата, изложена в проучване от 2020 г., поръчано от публично-частното партньорство на ЕС, Съвместното предприятие за горивни клетки и водород (FCH JU), в което се казва, че горивните клетки са „много обещаващо решение за задвижване с нулеви емисии за тежкия -промишлен автомобилен транспорт.“

Проучването заключи, че камионите с водородни горивни клетки (FCH) могат да станат ценово конкурентни до 2027 г., ако цената на водорода падне до 6 евро/кг. То също така рекламира „високата оперативна гъвкавост и относително краткото време за зареждане“ на водородните камиони.

Независимо от това, подкрепящата законодателна рамка ще бъде от решаващо значение, за да накара транспортния пазар да приеме камионите с водород.

Без водещия на пакет от законодателство в областта на климата „Готови за 55“ на ЕС, по европейските пътища до 2030 г ще има само 3000 камиона на водород, посочи служител на Европейската комисия пред EURACTIV.

Но с настоящите предложения за постигане на климатичните амбиции на ЕС, се очаква този брой да нарасне до 60 000, обясни служителят.

Въпросът за цената

В сценария, разглеждан от проучването „17% от новите камиони, продадени през 2030 г.“ ще работят на водород, при условие, че се спазват два ключови критерия: водородът се продава под 6 евро/кг и има „силна траектория за намаляване на разходите за технология“.

Според проучването, 17% от новите продажби означава почти 60 000 камиона, работещи на водород, ако се приеме, че разходите продължават да падат в съответствие с очакванията.

През 2030 г. зеленият водород може да струва едва 1,8 евро/кг, посочи председателят на Еврокомисията Урсула фон дер Лайен, която говори на седмицата на водорода на 29 ноември.

А технологичните разходи могат да бъдат обещаващи след години на съвместно финансирани изследвания на ЕС и индустрията.

Използването на водородни горивни клетки в превозни средства или автобуси за дълги разстояния е „достигнало достатъчно ниво на зрялост“, обясни Лелия Ротару, служител в FCH JU.

По подобен начин коалиция от производители на големи превозни средства, включително Daimler, Honda и Hyundai, се ангажира да произведе 100 000 камиона с горивни клетки до 2030 г., за да подкрепи „декарбонизацията на европейския транспортен сектор“.

За коалицията, способността на водородните камиони да изпълняват „оперативните изисквания на тежкотоварния автомобилен транспорт по отношение на обхват, време за зареждане и полезен товар“, като същевременно са с ниски емисии, е от решаващо значение.

Публично-частно партньорство

Третата итерация на сътрудничеството между ЕС и индустрията беше преименувана на „Партньорство за чист водород“ и има за цел „производство на чист водород при ~€1,5-3/kg“ за използване в промишлеността и транспорта.

„Партньорството за чист водород е изградено върху повече от десетилетие успешни изследвания и иновации в Европа и сега е готово да допринесе за зелената еволюция на Европа“, посочи Барт Бийбюйк, изпълнителен директор на FCH JU.