Правата на пътниците: CANCELLED

РАЗГРАНИЧАВАНЕ: All opinions in this column reflect the views of the author(s), not of EURACTIV.COM Ltd.

The Brief е ежедневният коментар на EURACTIV.com [Снимка: EPA-EFE/THORSTEN WAGNER]

Мир, безплатен мобилен роуминг и възможно най-добрата защита за правата на пътниците. Това са три от най-явните предимства на членството в ЕС. Жалко, че едно от тях се намира в реална опасност.

В отговор на редовния въпрос: “Какво ЕС някога е направил за мен?”, лидерите на ЕС, вероятно с право, изтъкват златния стандарт на Хартата за правата на пътниците на блока

Хартата осигурява правна защита на пътниците срещу отмяна на пътувания. Тя  гарантира, че индустрията ще работи с малки маржове на печалбата и дори ще ви осигурява топла напитка, ако някога се случи да имате продължително закъснение на полета.

Разбира се, винаги има и място за подобрение. Частта на кодекса, касаеща железопътния транспорт, е в процес на актуализация. На масата на преговорите са поставени по-голяма прозрачност на цената на билетите и по-добър достъп за пътници в неравностойно положение.

Въпреки това националните правителства и голяма част от членовете на ЕП сега искат намеса в сектора, за да помогнат на авиокомпаниите, засегнати от пагубния ефект на пандемията върху бранша.

Правилата на пътниците ясно сочат, че всеки пътник с анулиран полет има право на възстановяване на заплатената от него сума. Вместо това превозвачите могат да предложат ваучер, но решението дали да го приеме остава на пътника. Идеята, която понастоящем набира привърженици в институциите на ЕС, е това право да бъде отнето.

Разбира се, предложената промяна в закона идва с набор от допълнителни предложения: ваучерите трябва да бъдат ограничени във времето, защитени срещу несъстоятелност, на стойност повече от първоначалната цена на полета и т.н.

Оставете всичко това настрана и ще останете само с отнемането на правата на пътуващите, за да се подкрепи сектор, който е похарчил много и се справяше чудесно във времената преди кризата. Когато на хоризонта се появиха буреносни облаци, се налага сметката да бъде платена не от някой друг, а от данъкоплатците и потребителите.

В европейските авиокомпании работят стотици хиляди хора, много от които са изправени пред несигурност или вече са загубили работата си. Разбираемо е, че авиокомпаниите се стремят да запазят ликвидността си, както могат.

Но има и компромисно решение, при което авиокомпаниите и потребителите могат да излязат от турбулентната ситуация без пътниците да поемат удара два пъти.

Правителствените спасителни мерки идват бързо, но подлежат на определени условия. Проучване на едни от водещите световни експерти в сектора алармира, че предоставянето на празен чек на авиокомпаниите не е препоръчително, що се отнася до тяхното дългосрочно възстановяване.

Милиардите евро, насочени към компании като “Еър Франс”, “Луфтханза” и “КЛМ”, трябва да идват заедно със смислени климатични условия, мораториуми върху бонусите на изпълнителните директори и изискване парите да бъдат незабавно използвани за възстановяване на сумите по отменените полети.

Трябва да се отбележи, че досега Комисията отхвърляше призивите авиокомпаниите да наложат на пътниците варианта да им бъдат издадени ваучери, вместо парите им да бъдат възстановявани. Предвид нарастващия натиск, правата на пътниците могат да станат най-новата жертва на коронавируса.

Хората държат на правата си. Те често се трудно извоювани особено в сектори, където корпоративните интереси са в изобилие. Ако ЕС се застъпи за правата на пътниците, то гражданите му може да започнат да оценяват блока повече.