Брюксел налага стандарти за “най-зелените“ автомобилни батерии на планетата

Вицепрезидентът на Европейската комисия Марош Шефчович говори на пресконференция за доклада за стратегическото прогнозиране за 2020 г., озаглавен „Определяне на курса към по-устойчива Европа“ в Брюксел. [EPA-EFE / OLIVIER HOSLET]

Европейската комисия ще внесе тази есен нови регламенти за целия ЕС, за да гарантира, че батериите, произведени или внесени в Европа, са “най-зелените на тази планета“, заяви Марош Шефчович, заместник-председател на Европейската комисия, отговарящ за прогнозирането и междуинституционалните отношения, пред EURACTIV.

“Новият регламент ще наложи „задължителни изисквания за най-зелените, безопасни и устойчиви батерии“, каза Шефчович и уточни, че новите правила ще следват бърза процедура, така че да могат да бъдат в сила “от 2023 г. нататък“.

Германия, която понастоящем е председателка на блока, е “много заинтересована” от бързото приемане на новите правила.

“Новият европейски регламент за батериите също ще се стреми да гарантира, че произведените в ЕС батерии използват проследими суровини и спазват строги екологични и трудови норми“, обясни Шефчович.

Той подчерта, че тези стандарти са важни за европейските потребители, които все повече се насочват към електрическата мобилност.

Очаква се електрическите автомобили да утроят пазарния си дял в Европа още тази година в резултат на целите на СО2. Това са резултатите от анализ, публикуван по-рано този месец. Стандартите на ЕС предвиждат електрическите автомобили да са към 10% от общите продажби на автомобили тази година и 15% през 2021 г.

Европейската комисия иска да гарантира, че всички батерии, произведени или внесени в ЕС, отговарят на най-строгите зелени критерии в света, с нов “паспорт на батерията“, показващ произхода на материалите, използвани в производствения процес.

Чуждестранните производители на батерии, които не се съобразят с новите правила на ЕС, ще се сблъскат с данък върху въглеродните емисии, за да не подбиват пазара на европейските производители.

„С регулирането на пазара ще осигурим равни условия, така че всички батерии, които се продават в ЕС, независимо от техния произход, да отговарят на еднакви строги изисквания за устойчивост и трайност“, каза Шефчович.

“Искаме да дадем възможност на нашите търговски партньори да избират: или да въведат цените на емисиите в собствените си страни, както направихме тук в Европа със схемата за търговия с емисии, или ще има механизъм за регулиране, за да се изравнят цените на CO2“, предупреди зам.-председателят на ЕК.

Той съобщи още, че ЕС може да забрани вноса на замърсяващи батерии. Брюксел вече одобри 3,2 милиарда евро държавна помощ за зелени проекти за производство.

През 2017 г. Европейската комисия сложи началото на  “Европейски алианс на батериите“, обединяващ производители на автомобили, лаборатории и инженерингови фирми, с цел изграждане на верига на батериите в Европа, която да може да се конкурира с азиатските и американските производители.

Като част от усилията на Европа за по-чисти превозни средства, Европейската инвестиционна банка предостави финансиране за изграждането на серия от вдъхновени от Tesla акумулаторни „гигафабрики“ на стария континент.  Първата такава фабрика ще бъде построена в Швеция от стартиращия Northvolt.

Очаква се първите гигафабрики в Европа да заработят през 2021 или 2022 г., каза Шефчович, “и бихме искали всички батерии, използвани в Европа, да бъдат произведени в съответствие с тези високи изисквания“.