Високите цени на строителните материали забавят инфраструктурните проекти с пари от ЕС

Повишаващите се цени на строителните материали доведоха до нарастване на бюджетите и забавяния, което застраши проекти, съфинансирани от дългогодишната структурна инвестиционна схема на ЕС. [ Shutterstock/DesignRage ]

Повишаването на цените на строителните материали доведе до нарастване на бюджетите и забавяния, което застраши проекти, съфинансирани от дългогодишната структурна инвестиционна схема на ЕС.

Въпреки това Европейската комисия избягва отговорността, вместо това възлага задължението „да се анализира всеки случай и да се определи най-добрия курс на действие“ на тези, които управляват проектите в държавите-членки.

Програмният период 2014-2020 г. е към края си, като страните членки трябва да завършат проектите до края на 2023 г. Ако държавите не успеят да го направят, те ще трябва да върнат средствата в бюджета на ЕС.

Въпреки това, тъй като цените на строителните материали достигат рекордно високи нива, финансовите средства за много проекти са недостатъчни. Правилата на ЕС за гъвкавост позволяват ограничено увеличение на разходите по финансирани от ЕС проекти, които обикновено са между 10% и 15%, без да покриват текущите темпове на инфлация.

Цените на промишлените производители започнаха да се покачват от юни 2020 г., изпреварвайки темпа на нарастване на потребителските цени преди около година.

Темпът на нарастване в много „страни на сближаване“, т.е. в страни с брутен национален доход (БНД) на глава от населението под 90%. от средния за блока, — особено в Централна и Източна Европа, е надхвърлил средния индекс на ЕС.

Това означава, че цените не само са се увеличили за  производителите на индустриални продукти, но в много от страните, които използват повечето от финансираните от ЕС структурни инвестиционни проекти, предназначени да им помогнат да се развиват, те са се увеличили по-бързо, отколкото в по-развитите страни членки.

Между май 2020 г. и март 2022 г. нивото на индекса се е увеличило с повече от една трета.

Особено засегнати са материали като стомана, цимент и полистирол. Това се дължи главно на поскъпването на материалите, необходими за тяхното производство, включително алуминий, желязо, пластмаси и петрол, причинено от  нарушаването на веригите търсене-доставка  по време на пандемията и войната в Украйна.

В Словакия ситуацията  се влошава постепенно. Повишаването на цените вече доведе до забавяне на един от най-големите инфраструктурни проекти, платени от еврофондовете в Словакия – удължаване на трамвайна линия в Братислава на стойност 90 милиона евро.

Според Павол Ковачик от Асоциацията на строителните фирми в Словакия това е само върхът на айсберга. „Имаме проблеми с всеки един строителен проект“, каза той. Някои проекти не само се забавят, но някои бяха напълно спрени, уточни Ковачик.

Министерството на инвестициите и регионалното развитие на Словакия потвърди, че проекти на стойност 1,2 милиарда евро са изложени на риск. В Чехия този брой възлиза  на 1,3 милиарда евро.

Чехия моли Комисията за помощ

Чешкият министър на регионалното развитие Иван Бартош призова Комисията да се намеси. „Важно е ЕС да помага на Чешката република и други страни в това отношение“, заяви Бартош.

Министърът смята, че ЕС трябва да смекчи правилата си и да даде на бенефициентите на евросредства повече време за изпълнение на проектите си. Той добави, че програмният период трябва да бъде удължен с една година, за да има повече време за ефективно използване на парите.

Въпреки това, „Комисията не подкрепя удължаването на изпълнението на проектите за периода 2014-2020 г., за да се избегнат допълнителни отрицателни ефекти върху началото на програмите за периода 2021-2027 г.“, съобщи източник от Комисията пред EURACTIV. Източникът добави, че се обмислят допълнителни механизми при приключването на предходния период.

„Отговорност на управляващия орган на всяка програма е да анализира всеки случай и да определи най-добрия курс на действие в съответствие с разпоредбите на регулациите на ЕС, както и националното законодателство“, обясни източникът. Това е в съответствие с позицията на Комисията от ноември.

Словакия се засилва

През май Словашкият национален съвет прие ревизия на закона за фондовете на ЕС, който позволява увеличаване на финансирането за проекти, финансирани от ЕС. Министерството на инвестициите и регионалното развитие обсъди законопроекта с Комисията, която даде зелена светлина на мярката.

Как точно ще се увеличи финансирането зависи от всеки управляващ орган. Едно от решенията е индексирането на цените, което бе предложено от транспортното министерство.

„Това означава, че ако, например, цената на желязото се повиши с 300% и то възлиза на, да кажем, 15% от всички доставки, това ще бъде взето предвид“, обясни министърът на икономиката Ричард Сулик. В някои проекти вече съществува индексация, а там, където не съществува, ще бъдат разрешени изменения.

Общините обаче предупредиха, че мерките трябва да се изпълняват бързо, тъй като програмният период е почти изтекъл, а всяка седмица е важна.