Германия обмисля намаляване на производството на биогорива

Първата голяма мярка в подкрепа на гражданите заради високите цените на енергията вероятно ще е отстъпка Отстъпката ще се получава директно при зареждане до 50 литра гориво

Германските министерства на околната среда и земеделието обмислят ограничаване  на производството на биогорива, така че зърното да може да се използва като храна за хората, защото селскостопанските пазари  са напрегнати от войната в Украйна.

Министрите на земеделието Джем Йоздемир и на околната среда Щефи Лемке ще се стремят да намалят производството на биогорива, произведени от зърнени или маслодайни семена.

Селскостопански култури като рапица, зърно и цвекло често се използват за производство на добавки, които се смесват с вредните за климата изкопаеми горива, за да намалят въглеродния диоксид.

„Земеделската земя е ограничена в световен мащаб и ние спешно се нуждаем от нея за храна, както драматично ни показа войната в Украйна“, коментира Лемке. Според нея земеделската земя трябва да се използва за производство на храни, а не за горива.

Тя също така посочи, че Германия вече е решила да не признава повече дизела с добавено палмово масло като екологично биогориво.

Колегата й Йоздемир по-рано направи същите предложения.

Предложението се нуждае от одобрение от кабинета

Когато се обмисля дали да се използват селскостопански култури за храна, фуражи или биоенергия, преобладава принципът „храната на първо място“, каза Йоздемир след среща с федералните министри на земеделието в началото на април.

Двамата министри са подкрепени и от министъра на развитието Свеня Шулце от Социалдемократическата партия (СДП). В Германия 5% от обработваемата земя се използва за производство на биогорива, каза тя пред вестник „Ханделсблат“.

„Ако успеем да възстановим тази земя стъпка по стъпка за производство на храни, това би било победа за продоволствената сигурност“, посочи Шулце.

Все още не е ясно до каква степен министърът на транспорта Волкер Висинг от либералната „Свободна демократическа партия“ би подкрепил инициативата на Лемке.

„Продължава постоянният обмен на позиции между министерствата“, съобщи говорител на транспортното министерство пред EURACTIV.

„Нуждаем се от възобновяеми горива, особено за кораби и самолети, но също и за автомобилния транспорт“, добави говорителят, без да коментира подробности.

„Вариантите за действие в тази област са широки – от модерни биогорива до горива на електрическа основа, всяко в течна или газообразна форма“, каза още той.

Дебат  за използването на площта

Войната в Украйна и сътресенията на селскостопанските пазари, причинени от нея, наскоро възобновиха дебата в Германия и Европа за биогоривата и тяхното въздействие върху безопасността на храните.

Заради невъзможността за селскостопански износ от Украйна както и отчасти от Русия, еколозите призовават вече произведените селскостопански култури да отидат за производство на храна, а не на горива.

Изследователи от Принстънския университет също разкритикуваха голямото потребление на земя за  богати на енергия култури, които се отглеждат за биогорива.

Подобни аргументи обаче бяха отхвърлени от индустрията за биогорива като „нелепи“, която подчертава, че се  не само гориво, но и храна и фуражи.

Индустрията на маслодайните и протеиновите култури също разкритикува хода на Лемке.

В изявление Германският съюз за насърчаване на маслодайните и протеинови култури „категорично отхвърли промяната в съществуващите разпоредби за максималните количества за биогорива“.

Зад използването на рапично масло за биодизел стои „структура за производство и преработка, която е нараснала в продължение на десетилетия и сега е тясно свързана с други индустрии, включително хранително-вкусовата промишленост“, казаха още от съюза.

Според данни на министерството на земеделието биогоривата покриват около 6,5% от общото търсене на гориво в Германия през 2020 г., включително почти три милиона тона биодизел и 1,2 милиона тона биоетанол.