Германските средни предприятия имат рецепта за оцеляване в пандемията

Работник в компанията производител на триони Stihl тества новия модел трион "STIHL MS 660“ във Вайблинген, Германия.  [Franziska Kraufmann / EPA / EFE]

В индустриалното сърце на Германия инженерните фирми са измислили рецепта как да оцелеят по време на пандемията от коронавирус.

Рецептата е проста – продължавайте да харчите за научноизследователска и развойна дейност, дори ако продажбите падат, изградете финансов буфер, за да можете да изготвите дългосрочен бизнес план, бъдете гъвкави с доставчиците, за да запазите веригите за доставки стабилни. Към това прибавяте иновативен начин на мислене и гледайте на кризите като възможности. Със сигурност това е стратегия, която се отплаща на някои от малките и средни компании , които заедно осигуряват почти 60% от всички работни места в Германия.

Един от мениджърите на Commerzbank, най-големият заемодател на малкия и среден бизнес в страната заяви пред Ройтерс, че броят на компаниите, които се нуждаят от “интензивно лечение“, е много по-малък, отколкото е очаквал, и че клиентите му не бързат да получат нови кредитни линии.

Например Stihl предприе необичайна стъпка, когато новите ограничения, които въведе правителството, удариха продажбите на верижни триони, косачки и тримери за жив плет. Компанията продължи да ги произвежда, както обикновено, и помогна на някои от затруднените търговци да останат на повърхността, като удължи сроковете за плащане, каза изпълнителният директор Бертрам Кандзора. 

Бизнес решението се изплати. След няколко трудни месеца търсенето на инструментите на Stihl нарасна, тъй като хората, които бяха затворени месеци, се заеха с градините си. От май Stihl се радва на двуцифрен ръст на продажбите и работи дори в неделя, за да изпълни своите поръчки.

Малките и средните предприятия в Германия са по-големи, отколкото в други държави от Европейския съюз, показват проучвания на Европейската служба за статистика, Евростат. Нещо повече, 90% от специализираните инженерни фирми са семейни.

Не натискайте спирачките

Резултатът е, че по-малко германски малки и средни предприятия са се обърнали към банки за заеми през периода април-септември, отколкото подобни компании в Испания, Италия и Франция, показва проучване на Европейската централна банка.

Проучване на консултантската фирма McKinsey, проведено през август сред над 2200 малки и средни предприятия в пет европейски държави показа, че германските фирми по-малко се страхуват, че ще трябва да отложат програмите за растеж, отколкото компаниите във Франция, Италия, Испания и Обединеното кралство.

“Поради факта, че повечето фирми са семейни, съотношението на собствения капитал е високо и предлага добра опора в трудни моменти“, каза партньорът на McKinsey Нико Мор.

Компанията Stihl, семеен бизнес, основан през 1926 г., взе решение да не става заложник на банките още преди няколко десетилетия. Оттогава тя изгради съотношението си на собствен капитал до 70%, за да гарантира, че може да взема бизнес решения независимо от кредиторите.

“Поради негативното отношение към банките, семейството, притежаващо компанията, стигна до заключението, че те не трябва да им позволяват да диктуват политиката им, а в бъдеще ще финансират компанията от собствени ресурси“, каза Кандзора.

Компанията Arburg GmbH пък е семеен бизнес, произвеждащ машини близо до Щутгарт. Тази фирма също влезе в пандемията със солидни финанси, което й позволи да преживее кризата.

“Пандемията няма влияние върху нашата средносрочна и дългосрочна стратегия за развитие и производство“, каза управляващият партньор на Arburg Майкъл Хел пред Ройтерс.

“Ние твърдо вярваме, че би било напълно погрешно да се натиска спирачката на иновациите сега.”, допълни той.

Проучване, проведено от Асоциацията на машиностроителната индустрия в Германия през септември, показва, че мнозинството от членовете се стремят да поддържат или увеличават инвестиционните бюджети през следващата година, като част от тях планират увеличение с 10% или повече.

Огромна възможност

Историите за успех като тази на стил Stihl’s обаче не се отнасят за всички компании в Германия. Във всички сектори една на 11 фирми в страната е застрашена от несъстоятелност, показа проучване на Асоциацията на германските индустриални и търговски камари.

Патрик-Лудвиг Ханцш от германската кредитна агенция Creditreform очаква 24 000 корпоративни несъстоятелности в Германия през 2021 г. след 16 000 до 17 000 тази година.

Най-много пострадаха фирмите, които са зависими от парични постъпления месец за месец.  Германската асоциация на хотелиерите и ресторантьорите съобщи, че проучване сред 8 868 фирми в сектора от миналия месец установи, че 71,3% от тях се страхуват за съществуването си.

Commerzbank обаче казва, че много индустриални компании разполагат с финансови буфери, за да преминат през бурята. Банката има екип, който внимателно следи стабилността на своите клиенти – от бизнес модели до цифри за клиентския трафик и провежда редовни дискусии с мениджърите.

“Няма наплив за кредити. Много от нашите клиенти имат буфер и нямат проблеми с ликвидността“, каза Кристин Радемахер, ръководител на финансовия инженеринг в банката.

Koerber е компания базирана в Хамбург, която търгува почти всичко –  от изкуствен интелект до машини за опаковане на тоалетна хартия. Тя влезе в пандемията със солидни финанси и няма намерение да намалява темпото.

“Направихме и ще продължим да правим устойчиви и значителни инвестиции в научноизследователска и развойна дейност и по-нататъшна дигитализация тази и следващата година. Търсенето на цифрови решения  заради пандемията даде допълнителен огромен тласък, затова смятаме, че това е огромна възможност за нас“, заяви изпълнителният директор Стефан Зайферт пред Ройтерс.