Еврозоната 2020 – в опит да изпревари бурята

zx860y484_708019-1 [EPA/ARNE DEDERT]

След седем години растеж перспективите на еврозоната се влошават. Има риск от рецесия, ако търговската война с Вашингтон се задълбочи, докато държавите от ЕС не постигат съгласие за завършването на икономическия и паричен съюз, който би им помогнал да се справят с кризата.

Миналата година беше отбелязана 20-та годишнина на еврото. Но валутният блок ще започне 2020 г. разединен в своите цели, без пътна карта за напредък и с намаляваща амбиция на някои от ключовите му страни.

Членовете на еврозоната бяха принудени да оставят извън дневния ред значителни подобрения. А лесните цели, включително укрепването на Европейския механизъм за стабилност, спасителния фонд на ЕС, останаха неизпълними заради вътрешните проблеми на Италия.

На този фон Европа ще опита до подкрепи своите компании срещу нелоялни практики от чужбина, особено от Китай.

Реформа в еврозоната

След “разочароващия” напредък по отношение на банковия съюз, една от първите задачи за министрите на финансите на еврозоната ще бъде да се споразумеят за пътна карта за укрепване на еврозоната. Списъкът с приоритети включва укрепване на механизма за стабикност и европейската схема за гарантиране на влоговете (EDIS).

Работата по тези въпроси стана по-трудна, защото политическата ситуация в Италия и Германия не е стабилна. Това ще ограничи всякакви възможности за маневриране.

“ЕС трябва да се подготви за следващата криза“, коментира Ерик Морис, който е ръководител на офиса на фондация “Шуман“ в Брюксел. “За съжаление отслабването на управляващата коалиция в Германия ще попречи на всеки шанс за напредък“, допълва той.

Германия настоява банките да бъдат принудени да трупат повече собствен капитал, за да балансират експозициите си в държавни ценни книжа. Италия блокира първия опит за реформи в в механизма за стабилност в опит да договори за себе си по-добри условия при пласирането на бъдещи дългови облигации.

Лидерите на ЕС трябва да се споразумеят за средствата за бюджетния инструмент за конвергенция и конкурентоспособност (BICC), създаден за да подкрепя икономиката на еврозоната. Средствата възлизат на около 12.9 милиарда евро за следващите 7 години, но могат и да бъдат увеличени при нужда.

Търговско напрежение

Проблемите на търговския фронт ще притискат европейците през 2020 г. От една страна, те ще имат само 11 месеца, за да се споразумеят за бъдещи отношения с Обединеното кралство преди края на преходния период на Брекзит. От друга – те ще се сблъскат с по-нататъшното напрежение с американския президент Доналд Тръмп, който заплаши европейските стоки с нови мита.

Малкото време за постигане на споразумение за бъдещите отношения между ЕС и Великобритания вероятно ще наложи удължаване на периода на преговори след декември 2020 г. Това вече бе предложено от комисаря по търговията Фил Хоган.

Междувременно спорът на ЕС с Вашингтон за тарифите може да се влоши още през януари. Администрацията на Тръмп ще реши дали да наложи тарифи за френски продукти, включително вино и луксозни стоки, в отговор на цифровия данък на Франция. Европа предупреди, че ще отмъсти като отговори на субсидиите, дадени от Вашингтон на “Боинг“.

Преди изборите в САЩ, които предстоят през ноември, Тръмп може да реши да наложи тарифи и за европейските автомобили, за да привлече повече гласове. “Ако всичко това се случи, европейската икономика “вероятно ще изпадне в рецесия“, предупреждава Мария Демерцис, която е заместник-директор на мозъчния тръст “Брюгел“.

Рецесия?

През 2019 г. Европа регистрира седма поредна година на икономически растеж. Данните за заетостта достигат рекордно високи стойности, а публичният дефицит е под контрол. Въпреки това, задлъжнялостта остава висока, производителността не се подобрява и европейската икономика е изправена пред трансформация, за да стане по-екологична и по-дигитална.

Европейската комисия и Европейската централна банка вече ревизираха прогнозите си за растеж за еврозоната през 2020 г. до 1.2% и 1.1%.

Напускащият комисар по икономиката Пиер Московиси предупреди през ноември, че европейската икономика навлиза в “нов режим”. За първи път не се очаква БВП на региона да възстанови темпа си на растеж в рамките на двугодишен период. Когато картината стана по-мрачна, “трябва да сме подготвени за всички сценарии”, каза Московиси.

Ако най-накрая тарифите за автомобили предизвикат рецесия, държавите-членки със здрави икономики, особено Германия, ще бъдат подложени на натиск да стартират големи инвестиционни планове за стимулиране на икономиката и да излязат от канавката.

Докато Европа се опитва да се справи с търговското и икономическото напрежение, трябва да удвои усилията си да настигне на дигиталния фронт американските и китайските фирми.