Еврокомисията смекчи позицията си за консумацията на месо

Между 2016 и 2019 г. Комисията е похарчила 138,7 милиона евро за популяризиране на европейските месни продукти чрез своята политика за насърчаване.  [SHUTTERSTOCK/MONTICELLO]

Европейската комисия смекчи позицията си за постепенно премахване на популяризирането на червеното и преработеното месо в европейския План за борба с рака.

В предишен проект на плана, получен от EURACTIV миналата седмица, се казва, че политиката на ЕС за насърчаване на селскостопанските продукти ще бъде преразгледана “с оглед на поетапното премахване на рекламата на храни, за които се смята, че допринасят за заболяване от рак, като червеното и преработено месо“.

Това позоваване на месото обаче е смекчено в окончателния текст, представен в сряда. В новия документ се казва, че промените в политиката за насърчаване на селскостопанските продукти трябва да бъде “в съответствие с преминаването към по-растителна диета, с по-малко червено и преработено месо и други храни, свързани с риск от рак.”

Политиката на ЕС за насърчаване на селскостопанските хранителни продукти е обвързана с регламент от 2014 г. и се състои от кампании, които целят повишаване на конкурентоспособността на селскостопанския сектор на ЕС както на единния пазар, така и в трети държави.

Насърчаването на селскостопански хранителни продукти и схеми за качество, допустими за подпомагане, се финансира от Комисията чрез годишните работни програми, приети след консултация със заинтересованите страни.

Към момента тази политика е в процес на преглед и в края на януари започна обществена консултация със заинтересованите страни. Очаква се Комисията да излезе с предложение за преразглеждане на настоящата схема през четвъртото тримесечие на 2021 г.

Кампаниите, популяризиращи месо и месни продукти, представляват значителна част от тези програми, като между 2016 и 2019 г. са изразходвани 138,7 милиона евро, или 24% от общите плащания по схемата за насърчаване.

Европейската комисия наскоро беше подложена на критика заради подкрепата на консумацията на месни продукти чрез тази насърчителна политика. Впоследствие институцията подкрепи преминаването към консумация на повече растителни храни в основната си политика в областта – “От фермата до трапезата”.

Някои неправителствени организации и зелените законодатели разкритикуваха факта, че някои от тези кампании граничат с открита реклама на консумацията на месо, използвайки имена на проекти като “любители на свинското месо”.

Това не е първият път, в който Комисията променя отношението към месото, което се превърна в чувствителна тема в дневния ред на ЕС.

През май миналата година в проект на стратегията “От фермата до трапезата” се уточнява, че Комисията ще предложи да “спре да стимулира производството или консумацията на месо“, но това позоваване не е стигнало до окончателната стратегия.

Запитана за последната промяна в плана за борба с рака, еврокомисарят по здравеопазването Стела Кириакидес отрече, че е направена крачка назад, като заяви, че Комисията е продължила да подкрепя здравословното хранене.

“Знаем как консумацията на червено месо може да повлияе на здравето и рака и това е в плана“, каза тя.

В плана Комисията се позовава на оценката на Международната агенция за изследване на рака, орган на Световната здравна организация, който заявява, че консумацията на червено месо вероятно е канцерогенна за хората, докато консумацията на преработеното месо може да причини колоректален рак.

Тази оценка бе оспорена от други изследователи и дори собствени експерти на Агенцията и остава отворен въпрос в научния дебат.

Според Фредерик Лерой, професор по индустриална микробиология и хранителни биотехнологии в университета в Брюксел, връзката между приема на месо и болестите трябва да бъде внимателно проверена.

Той каза, че дори експертите от СЗО, които разглеждат връзката на колоректалния рак, е декларирала, че “други обяснения за наблюденията (шанс, пристрастия или объркване) не могат да бъдат изключени“, докато “консумацията на червено месо не е установена като причина на рак”.

Медицинското списание Lancet наскоро обяви, че смъртните случаи, дължащи се на консумацията на червено месо, все още представляват 3/4% (306 800) от всички смъртни случаи в Европа.

Екологичните неправителствени организации и асоциацията на потребителите BEUC приветстваха подновения натиск за популяризиране на богати на растения диети, но обвиниха Комисията, че е намалила първоначалното си предложение за постепенно премахване на рекламите на месо в ЕС.

“Какъв е смисълът от плановете на ЕС да се бори с рака или да се справи с изменението на климата, ако продължава да популяризира храни като месо, които влошават тези проблеми?“,  коментира Сини Ераяя,  активист на Грийнпийс.

Координаторът по въпросите на земеделието на дясноцентристката Европейска народна партия Херберт Дорфман коментира пред EURACTIV, че не е съгласен с подобни ограничения в рекламите на месо, които той смята за чисто идеологически.

“Регламентът за насърчаване има за цел да подпомага основно земеделските производители и да създава пазари за селскостопански продукти в Европа и в чужбина“, каза той пред EURACTIV.

Дорфман подчерта, че месните продукти са част от европейското наследство и са свързани със запазването на европейския пейзаж.

“Какво ще правим със стабилни пасища? Ако няма производство на месо и мляко, те стават безполезни“, каза той.