ЕС планира забрана за двигателите с вътрешно горене от 2025 г., оплакаха се производителите

Планираното задължение новите превозни средства в Европа да бъдат практически без емисии от 2025 г. нататък би било екологична, икономическа и технологична грешка, се казва в изявление на германските производители на автомобили.  [EPA-EFE / PHILIPP GUELLAND]

Предложените от Европейската комисия правила за емисии за леки автомобили, микробуси, камиони и автобуси ще бъдат “забрана през задната врата“ на двигателите с вътрешно горене от 2025 г., ако бъдат приети в сегашния им вид, заявиха от индустрията и определиха предложението като преждевременно и  “напълно изключено“.

Правилата на стандарта Евро 7 имат за цел да гарантират, че превозните средства са екологично чисти и помагат на Европа да постигне своите високи цели от Зелената сделка. Очаква се новите стандарти допълнително ще намалят максимално допустимите количества емисии на фини частици, въглеводороди и въглероден диоксид. Предложението е те да влязат в сила не по-рано от 2025 г.

Точните подробности за мярката все още се обсъждат, но вече тревожат сериозно Германската асоциация на автомобилната индустрия.

“Планираното задължение новите превозни средства в Европа да бъдат практически без емисии от 2025 г. нататък би било екологична, икономическа и технологична грешка“, се казва в позиция на асоциацията.

“Обсъдените досега предложения за регламент Евро 7 застрашават веригите за създаване на стойност далеч извън автомобилната индустрия, като водят до фактическа забрана за леки и товарни автомобили, задвижвани единствено от двигатели с вътрешно горене. Европа не може да си позволи това“, се казва в изявлението.

Асоциацията твърди, че въвеждането на електронни горива означава, че двигателят с вътрешно горене ще продължи да играе роля в преминаването към екологичен транспорт.

Електронните горива, като течен водород, могат да бъдат създадени от електричество, осигурено от възобновяеми източници, като предлагат зелена алтернатива на изкопаемите горива. Към момента тези синтетични горива имат много по-високи производствени разходи и изискват големи количества възобновяема енергия, за да бъдат въглеродно неутрални.

Франс Тимерманс, който ръководи политиката на ЕС в областта на климата, заяви, че решенията ще се вземат в диалог с автомобилната индустрия, но подчерта, че намерението му не е да избягва “трудни теми и трудни решения“.

“Знаете, че автомобилната индустрия започва с това, че е невъзможно и след това в крайна сметка се съобразява“, каза той на брифинг миналия ноември. “Но не смятам да приемам това като шаблон в моите преговори”, подчерта той и допълни, че е важно да се чуе гласа на индустрията.

Тимерманс призна критичната роля на производството на автомобили за европейската икономика, но заяви, че индустрията трябва да премине към електрически превозни средства и използването на водород за по-тежък транспорт.

“Знам, че има голямо напрежение. Ще проведем този диалог с индустрията, но не можем да чакаме до 2029 г., за да решим да намаляваме емисиите“, добави той.

Автомобилните производители са против

Европейската асоциация на автомобилните производители обяви, че “няма доказателства“, че представените в предложението сценарии са технически осъществими в момента. Според тях това би означавало, че строгите ограничения за емисиите трябва да бъдат спазени дори при екстремни условия на шофиране, като например при пътуване при голям наклон или при сурово зимно време.

На практика това означава, че “целите, които производителите ще си поставят за инженерно развитие, трябва да бъдат много по-ниски от предписаните граници“, каза говорител на асоциацията.

“Вместо да се обявяват забрани за двигателите с вътрешно горене в краткосрочен план, е необходим силен политически ангажимент да се поставят всички благоприятни условия за преход към мобилност с нулеви емисии – като инфраструктура“, добави говорителят.

Асоциацията на френските производители на автомобили, включително “Рено”, заяви, че са загрижени за стандартите Евро 7, но очакват промени преди публикуването на окончателната версия.

“Първите направени предложения изискват намаляване с 60% до 90% на емисиите, което изобщо не е реалистично. Това е почти невъзможна цел за неелектрическите автомобили“, каза Лор дьо Сервини, която отговаря за връзките с медиите във френската организация.

“За да се намалят и премахнат емисиите, решение би било използването на чисти енергии като биогорива. Другото решение е да се продават само електрически и хибридни превозни средства, но не съм сигурна, че потребителите ще ги одобрят и ще ги купят“, добави тя.

Германската асоциация на автомобилната индустрия също е загрижена от това, което в момента е на масата.

“Факт е, че настоящото предложение заплашва да направи двигателя с вътрешно горене и постигнатия до момента напредък невъзможен. Това, което се продава като устойчиво, в крайна сметка е дори вредно за климата: обновяването на съществуващите превозни средства не напредва достатъчно бързо“, каза президентът на асоциацията Хилдегард Мюлер.

“Освен това има отрицателни последици за електронната мобилност: преждевременната забрана на двигателя с вътрешно горене пречи, оскъпява и забавя мащабния процес на трансформация, който нашите компании – производители и доставчици – трябва да овладеят, за да продължават да бъдат световни лидери в тази област“, добави тя.

Германската асоциация смята, че бракуването на двигателя с вътрешно горене през следващите четири години е нереалистично.

“Краят на двигателя с вътрешно горене до 2025 г. е напълно изключен! Той е ще играе основна роля за дълго време напред“, каза Мюлер.

„Чувство за пропорция“

Основният германски производител на превозни средства BMW каза пред EURACTIV, че “ефективните” двигатели с вътрешно горене ще продължат да играят “централна роля” за определени клиенти, като тези, които живеят в селските райони без удобен достъп до инфраструктурата за зареждане.

Компанията изрази загриженост, че стандартът Евро 7 ще определи параметри на емисиите, които не могат да бъдат технически постигнати при всяка ситуация на шофиране, което води до непряка забрана на двигателя с вътрешно горене.

“По-нататъшното развитие трябва да се извърши с чувство за пропорция и да се фокусира върху по-нататъшното подобряване на качеството на въздуха. Комбинацията от гранични стойности и рамкови условия трябва да бъдат настроени по такъв начин, че те да могат да бъдат приложени по технически значим начин и да имат балансирано съотношение разходи-ползи”, коментираха  от BMW.

Mercedes-Benz също се противопостави на забраната за вътрешно горене “през задната врата“.

“Преходът към мобилност без емисии отнема време и вече се извършва чрез законодателството за CO2, субсидии за купувачи и инфраструктура. От наша гледна точка сценариите, които се обсъждат в момента, са технически невъзможни“, заяви компанията пред EURACTIV.

Volkswagen, една от най-продаваните марки автомобили в света, също коментира пред EURACTIV, че настоящите предложения за Евро 7 ще повишат цената на автомобилите.

“Обсъдените сценарии за Евро 7 биха били възможни само с широкообхватни технически мерки, които са сложни и следователно много скъпи. Пречистването на отработените газове, съчетано с необходимостта от хибридизация, би направило повечето превозни средства значително по-скъпи“, казаха от Volkswagen в имейл.

“В особено чувствителния сегмент на малките автомобили оскъпяването не би било приемливо за много клиенти“, добавиха от компанията.

Гледната точка на Брюксел

Европейската комисия обяви, че се опитва да поддържа конкурентоспособността на автомобилната индустрия, като същевременно защитава здравето на гражданите и околната среда. Изпълнителният орган на ЕС посочва, че не е приключил своята оценка, нито е финализирал позицията си за възможни решения. За целта е предвиден краен срок до края на 2021 г.

“Комисията внимателно оценява различни сценарии и ще балансира спестените емисии спрямо допълнителните разходи, необходими за постигането на поставените цели“, каза служител от изпълнителната власт на ЕС.

“По-вероятно е двигателите с вътрешно горене да престанат да съществуват, ако не се предприемат хармонизирани действия, за да ги направят по-малко замърсяващи“, каза служителят пред EURACTIV.