ЕС ще следи строго как се изразходват парите от фонда за възстановяване

Строгите механизми за контрол ще позволят на ЕС да си върне неправилно изразходваните средства от амбициозния механизъм за възстановяване и устойчивост, заявиха служители на ЕС на събитие, организирано от EURACTIV на 25 май. [Shutterstock/David Carillet]

Строгите механизми за контрол ще позволят на Европейския съюз да си върне неправомерно изразходваните средства от амбициозния механизъм за възстановяване и устойчивост на блока, заявиха служители на ЕС на събитие, организирано от EURACTIV във вторник (25 май).

Механизмът от 672 милиарда евро е основният компонент на програмата на ЕС за укрепване на икономиките на блока след пандемията от коронавирус. Той включва както безвъзмездни средства, така и заеми, които Комисията ще вземе от финансовите пазари.

Люк Тонолиат, директор в Генералната дирекция за икономика и развитие на Европейската комисия, посочи уникалните характеристики на фонда, който е приблизително еквивалентен на 5% от БВП на общността. Обхватът му включва както реформи, така и инвестиции.

Той описа фонда за възстановяване и устойчивост  като “инвестиция, основана на изпълнението“.

Докато Тонолиат отбеляза, че някои държави-членки могат да изберат да не вземат всичките заеми, които им се полагат, механизмът все още представлява фонд на ЕС с безпрецедентен размер.

Въпросът за връзките между фонда и върховенството на закона в държавите-членки е един от най-спорните въпроси по време на преговорите за приемането на фонда който беше окончателно подписан от лидерите на ЕС миналото лято.

По-рано тази седмица група евродепутати предупредиха, че Европейският парламент ще изправи Комисията пред съда, ако не спази крайния срок от 1 юни, за да публикува насоки за условията, които обвързват финансирането по националните планове със зачитането на върховенството на закона. Унгария и Полша са обект на дългогодишни разследвания и обвинения за намеса в съдебната и медийна свобода.

Натали Бергер, директор за подкрепа на реформите в държавите-членки в Европейския парламент, увери, че “ще има възможности Комисията да действа по отношение  на своята финансова подкрепа, ако не се спазва върховенството на закона“.

Тя обясни, че изпълнителната власт на ЕС ще има правомощията да се намесва в областта на съдебната власт и публичната администрация с мотива, че всички мерки за подпомагане на икономическата ефективност са свързани с определени условия.

Ивана Малетич, член на базираната в Люксембург Европейска сметна палата, подчерта някои от потенциалните слабости в регламента.

“Обхватът е много широк и частично се припокрива с други инструменти за финансиране от ЕС“, каза Малетич и добави че “този инструмент може да е полезен, но увеличава риска от двойно финансиране“, уточни той.

В отговор Бергер каза, че съществуват мерки за избягване на двойно финансиране.

Малетич също изрази загриженост, че в момента няма процедура за възстановяване на средствата, които страните ще получат от фонда за възстановяване.

Членът на Сметната палата също подчерта необходимостта от подобряване на капацитета за усвояване на средства от ЕС, като отбеляза, че много страни вече планират как да използват финансирането от бюджетния период 2014–2020 г. и че ще е необходима подкрепа от ЕС за публичните администрации, за да получат парите за проекти.

Участниците в дискусиите също така коментираха, че установяването на етапи и цели в рамките на националния план на всяка държава ще бъде еталонът за разпределението на паричните средства.

“Тъй като държавите-членки ще получават средства въз основа на основни етапи, ако условията не бъдат изпълнени, те няма да получат финансиране“, каза Малетич.

Ще има неуспехи …

Еулалия Рубио, старши сътрудник във фондация “Жак Делор“, предупреди, че „ще има неуспехи, както при всеки експеримент“, както и,  че “ще има известни закъснения и неизпълнени програми и не всичко ще върви според очакванията“.

Осемнадесет правителства вече са представили на Европейската комисия за  одобрение своите планове, преди каквито и да било средства да бъдат разпределени. Комисията може да започне да взема заеми само когато националните правителства вземат решение за “собствените ресурси“, тоест за механизмите, които ще финансират заемите.

Въпреки това, докато акцентът на фонда за възстановяване е върху бързото получаване на финансиране за страните от общността, други участници изразиха загриженост, че задълженията за прозрачност не са толкова силни, колкото например при фондовете на политиката на сближаване.

Рубио посочи, че макар националните правителства да имат публичен уебсайт за операциите, финансирани от кохезионните фондове, те трябва само да изпращат списъци с проекти на Комисията.

Относно фонда за възстановяване няма задължение за докладване на големи нередности на  службата на ЕС за борба с измамите – ОЛАФ.

Бергер отговори, че етапите и качественият анализ, както и диалогът с евродепутатите, ще означават много силен бюджетен контрол.

Сметната палата на ЕС ще проучи подготовката на националните планове и след това ще оцени дали етапите и целите наистина са постигнати. Официалният процес на диалог между Комисията и Парламента на всеки два месеца също има за цел да осигури прозрачност.

Въпросът как биха могли да бъдат защитени инвеститорите, които искат да купуват облигации, издадени по фонда за възстановяване, също беше подчертан от евроддепутатите.

Ана Кощилас, говорител на Recover Portugal, която представлява група институционални инвеститори, отбеляза, че е “наложително инвеститорите да бъдат защитени“, ако ЕС иска те да закупят облигациите, които чрез ще се финансира фондът.

“Имаме сериозни притеснения и съмнения за инвестирането, освен ако не са налице редица гаранции“, каза Кощилас и добави, че те трябва да включват реформи за осигуряване на съдебна независимост, зачитане на върховенството на закона и уверения за бъдещите инвеститори облигации по този фонд.