Кирил Домусчиев изскочи от концесията на летище „София“

Кирил Домусчиев [Надежда Чипева/"Капитал"]

„Потвърдено е от няколко достоверни източника, че фирми на Кирил Домусчиев участват с 20% в концесията на летище „София“, каза служебният министър на транспорта Христо Алексиев в интервю за Mediapool. Освен това министър обясни, че концесионерът „СОФ Кънект“ има инвестиционна програма, която не се изпълнява.

„До края на тази година трябва да бъдат инвестирани 4.1 млн. евро. Все още чакаме данни от концесионера колко средства са инвестирали до момента. По моя груба оценка направените инвестиции са не повече от 200 000 евро – една тоалетна и 5 дивана. При положение, че до края на октомври трябваше да са направени 1 млн. евро. Аз дълбоко се съмнявам, че планираният размер на инвестиции ще бъде направен“, казва той.

Алексиев казва, че засега концесионерът няма никаква идея, ако се прави нова писта, къде ще бъде тя.

„Искам да разбера къде (в тази концесия) е операторът на летище „Мюнхен“. Засега го няма, фигурира само на хартия. До момента не съм видял представители на летище „Мюнхен“, ангажирани с дейността на летище „София“, обяснява той.

Международният инвестиционен фонд „Меридиам“ държи 99% от акциите на специално създаденото дружество за концесията „СОФ Кънект“. Концесионерът нееднократно заяви, че няма участие на българи във фонда.. Останалият 1% е собственост на австрийската компания „Щрабаг“.

В отговор на въпрос дали евентуалното участие на Кирил Домусчиев в концесията да бъде обяснение за отсрочването на концесионните такси за 10 години, което бе взето от правителството на Бойко Борисов. Решението бе мотивирано с пандемията и драстичния спад на полетите след първата Covid вълна.

„Концесионерът беше освободен от задължението да плаща концесионно възнаграждение на държавата през първите 10 години на концесията от последното редовно правителство. Това е доста притеснително. Голяма част от първоначалното концесионно възнаграждение от 660 млн. лв. е от заеми от международни финансови институции, включително и от калибъра на Европейската банка за възстановяване и развитие, която освен с дълг, участва и с директна инвестиция в капитала. Реално, заради ниското си самоучастие, концесионерът може на 9-тата година да си тръгне и без да е платил нито един лев на държавата, а в същото време е експлоатирал летището и е прибирал приходите. Не е редно банкови институции да са вложили повече капитал от самия концесионер“, обяснява Алексиев.