Ресторантите в ЕС масово фалират

Момиче се разхожда пред затворен ресторант в Милано, Италия, 11 януари 2021 г. [ EPA-EFE / Daniel Dal Zennaro ]

Секторът на хранителните услуги е тежко засегнат от пандемията, но правителствата се борят да намерят начини да свалят ограниченията безопасно.

В понеделник Италия облекчи ограниченията в шестнадесет региона, като позволи на ресторантите и музеите да отворят отново, след като месеци останаха затворени.

Но страната е изключение в Европа. В Брюксел вече повече от три месеца улиците на оживения център на града са зловещо празни. Шумът от разговори в ресторантите и  баровете вече ги няма, тъй като тези заведения бяха принудени отново да затворят вратите си в края на октомври, когато Белгия наложи втората си блокировка.

Заповедта за затваряне на ресторанти и барове дойде след тримесечното затваряне миналата пролет, което предизвика сериозно безпокойство в сектора. Въпреки че правителството разреши на магазините да отворят отново през декември, те не намериха начин безопасно да позволят на хората да се върнат в ресторантите и баровете.

Въпреки че ситуацията варира в широки граници, повечето страни в Европа са принудили тези заведения да затворят или ограничат работното си време. Тъй като времето все още е студено, те не могат да позволят на хората  да се хранят навън, което би довело до струпване на голям брой на закрито, а това е рисковано.

“За сектора на хотелиерството това имаше опустошително въздействие и все още ни предстои много дълъг път за възстановяване”, каза Мари Одрен, генерален директор на асоциацията на хотелиерската индустрия HOTREC на събитие на EURACTIV миналата седмица.

“Тези затваряния оказаха огромен ефект не само върху икономиката ни, но и върху обществото ни. Например някои ресторанти в Брюксел, от март миналата година до днес, бяха отворени само за четири месеца. Това има драматично въздействие върху бъдещето им и поставя въпроса дали могат да оцелеят.”, коментира тя.

Ерик Поарие, член на управителния съвет на мултинационалния търговец на едро Metro, заяви, че е забелязал огромно въздействие върху своите бизнес клиенти. “Това, което виждаме с продължителността на това затваряне, са все по-отчаяни призиви за отваряне“.

“Предстои ни вълна от фалити“, прогнозира той.

За да се влошат нещата, през последната година секторът трябваше да се приспособи към крайни и непоследователни политически решения, които варираха в различните страни. Някои от страните въведоха вечерен час, а други наложиха пълна блокада.

През лятото на ресторантите беше казано да инвестират големи суми в създаването на закрити площи, които отговорят на здравните мерки, като например голямо отстояние на масите или поставяне на паравани. След това всички тези инвестиции бяха изхвърлени през прозореца, когато така или иначе бяха принудени да се затворят, когато времето се застуди.

Клер Бъри от здравния отдел на Европейската комисия заяви по време на събитието, че едно от най-трудните неща за този бизнес е приспособяването към всички промени в политиката. “Това, което политиците трябва да търсят, е да се опитат да създадат известна предсказуемост и яснота за случващото се”, каза тя.

С поглед към следващите месеци Комисията ще се опита да накара националните правителства да координират и планират възможно най-много. “Дори ако държавите-членки облекчат ограниченията си по различно време, те трябва да се уверят, че стъпките, които предприемат, са направени подобаващо”, каза Бъри.

От една страна, правителствата се опитват да дадат подкрепа на много хора, засегнати от тези затваряния. Въздействието не се усеща само от собствениците на барове и ресторанти. Това засяга сервитьорите, готвачите и хората, които доставят храна на тези заведения. Последната категория е огромна верига, която пострада сериозно от мерките.

Питър Шмит, ръководител по международните въпроси за профсъюза на храните, напитките и кетъринга, заяви, че тъй като има толкова обширна верига за създаване на стойност, ЕС трябва да разгледа усилията за възстановяване по системен начин.

“Добрата новина е, че по време на кризата хранителният сектор никога не е имал празни рафтове“, каза той. “Но за сектора на хранителните услуги това е катастрофа. Така че въпросът е, как да се справим с тази криза, докато все още нещата са под контрол? След това следващата стъпка е да попитаме как можем да направим този сектор по-устойчив. ”

“Моят синдикат вярва, че малките и средни предприятия трябва да получат много повече подкрепа. В същото време обаче тези работници са много по-засегнати, отколкото  други сектори, защото са с по-ниски заплати. Те не могат да оцелеят. Това означава, че трябва да увеличим подкрепата за този сектор до 100%. ”

Поарие каза, че най-важното съображение при отварянето през следващите месеци ще бъде последователността. “Трябва да създадем комуникационен поток, който да е стабилен и хармонизиран, доколкото е възможно, с правилната перспектива кога ще бъде възобновяването и какви са стъпките и етапите“, каза той.

“Трябва да направим тази комуникация ангажимент, който е надежден, тъй като веригата на стойността се нуждае от тази яснота, за да се рестартира“.

Ищван Уйхели, лявоцентристки унгарски евродепутат, каза, че координацията през следващите месеци ще бъде от ключово значение за успешното възобновяване.

“Как можем да се справим през следващите месеци, за да спасим предстоящия летен сезон? Отговорът е координация по отношение на ограниченията за пътуване, създаване на по-широк имунитет, координация на ваксинацията, общо приемане на резултата от PCR тестовете и възможност за бързо тестване. “

“Настоявам за интелигентно отваряне в Унгария“, каза той. “Например наистина не разбирам защо не можем да използваме открити тераси в ресторантите.“

“Нашата индустрия и нашите общества са на ръба на своята толерантност“, добави той.