Може ли Еврокомисията да отмени плана си за земеделските субсидии след 2020 г.?

Председателката на Комисията Урсула фон дер Лайен и нейният вицепрезидент Франс Тимерманс, а зад гърба им е бившият комисар по земеделието Фил Хоган, бащата на оспореното предложение за Обща селскостопанска политика. 

Заплахата на Европейската комисия да оттегли законодателното си предложение за земеделските субсидии след 2020 г. раздразни евродепутатите. EURACTIV.com се обърна към правни експерти да обяснят противоречията.

Вариантът за премахване на предложената реформа на Общата селскостопанска политика, ако тя не е в съответствие с водещата политика на Брюксел в областта на околната среда – Зеления договор, обтегна отношенията между Европейския парламент и германското председателство.

След като заместник-председателят на Комисията Франс Тимерманс намекна за тази възможност, Комисията се опита да смекчи спора и да намали потенциалната институционална криза.

В писмо, видяно от EURACTIV до петима депутати от дясноцентристката Европейска народна партия, председателката на Комисията Урсула фон дер Лайен заяви, че въпреки че оттеглянето на дадено предложение винаги е правна и институционална възможност, Комисията не го разглежда.

Тя добави, че ако има обща решимост да се спази колективният ангажимент за устойчивост, процесът на преговори между трите институции може да доведе до преразглеждане на общата селскостопанска политика, която да отговаря на условията.

Един от евродепутатите заяви, че ЕНП е удовлетворена от уверенията на фон дер Лайен и дори Зелените са преосмислили намеренията си да отменят новата селскостопанска политика.

Ограничена мощност

Въпреки че политическият спор изглежда изгладен, поне засега съществуват някои правни опасения относно правото на Комисията да оттегли законодателството.

В писмото си до ЕНП фон дер Лайен претендира за това право и не се отказва изрично от използването му по-късен етап. Правомощието на Комисията да оттегли своите предложения е спорен предмет на правни спекулации и дългогодишен източник на раздори между правните служби на различните институции в общността.

Основната причина е, че това правомощие не е изрично установено в договорите, а произтича от неотдавнашната съдебна практика на Съда на ЕС. В определение, издадено през 2016 г., базираният в Люксембург съд заяви, че правото да оттегли предложение не е абсолютно и го ограничава до конкретна хипотеза.

Съдът на ЕС исторически ограничава упражняването на правото на оттегляне до съществуването на изменение, планирано от Парламента и Съвета, изкривяващо основанието на първоначалното предложение. В този случай обаче Комисията не оспорва измененията на съзаконодателите в конфликт с първоначалното си предложение за общата селскостопанска политика. В случая самото предложение на Комисията е проблематично, защото  се оценява спрямо Зелената сделка.

Ако вече не вярва в това …

Според Алберто Алемано, професор по европейско право в Париж, Комисията се ползва със значителна свобода на преценка дали да оттегли предложение или не, въпреки че това е леко смекчено от практиката на Съда.

“Предвид новите обстоятелства около предложението за общата селскостопанска политика, предложението трябва да го приведе в съответствие с новия зелен курс. Изглежда уместно, както юридически, така и политически, Еврокомисията да има право да оттегли предложение, което  вече смята за неподходящо”, обясни експертът.

Той добави, че в крайна сметка това е политическа, а не правна причина, която пречи на Тимерманс да оттегли предложението.

Нов мандат, ново предложение
“Мнението ми е, че всяка нова Комисия има право да преразгледа нерешени предложения, тъй като има нов мандат“, казва Стив Пиърс, професор по европейско право в Университета в Есекс.

Според него това право може да включва оттегляне на предложения в светлината на нови фактори, които могат да се различават от политиката на предишната комисия.

Общ интерес

“Ако реши да оттегли предложението, Комисията може основателно да твърди, че то трябва да бъде оттеглено, тъй като би било в противоречие с общия интерес на Съюза“, обясни Матео Бонели, асистент по европейско право в университета в Маастрихт.

Промяната на политическите приоритети и рискът от конфликт с общия интерес, както е дефиниран в Зеления договор, биха могли да бъдат достатъчно солидна и обективна причина за оттегляне на предложението от правна гледна точка, добави той.

“Актът за оттегляне обаче изисква да бъде в съответствие със задълженията, наложени от законодателството на ЕС, а именно задължението за мотивиране, обективни причини за оттеглянето и зачитането на принципа на лоялно сътрудничество”, заключи Бонели.