Националните планове за възстановяване са трудно упражнение за страните от Вишеград

Словашкият премиер Игор Матович, полският министър-председател Матеуш Моравецки, унгарският министър-председател Виктор Орбан и чешкият премиер Андрей Бабиш по време на пресконференция след срещата на премиерите от Вишеградската група в Люблин, източна Полша, 11 септември 2020 г. [EPA-EFE / JACEK SZYDLOWSKI]

Процесът на изготвяне на национални планове за възстановяване е под натиск, защото времето напредва, което не притеснява страните от Вишеград.

Механизмът за възстановяване и устойчивост на стойност 672,5 милиарда евро е основният компонент на плана за възстановяване на ЕС от пандемията в размер на 750 млрд. евро.

Към момента държавите-членки подготвят своите национални планове за възстановяване, като очертават приоритетите си за безвъзмездните средства и заеми, които ще бъдат предоставени по механизма. Фокусът на страните от Вишеградската четворка е върху безвъзмездното финансиране, от което Полша ще получи 23,1 милиарда евро, Словакия 5,8 милиарда евро, Унгария 4,3 милиарда евро и Чехия 6,6 милиарда евро.

Чехия: Ясна визия или закърпване на бюджетите на министерствата?

Първата “пилотна версия“ на националния план за възстановяване беше предадена на Европейската комисия в средата на октомври. Според чешкия седмичник Respekt, Брюксел е върнал проекта на Чехия “след няколко седмици“ с обяснение, че планът не представлява начин за модернизиране на страната.

Според чешкото министерство на търговията и промишлеността, дискусиите с Европейската комисия от самото начало са били съсредоточени най-вече върху “зелено и цифрово развитие“ на инвестициите и реформите, определяне на етапи и цели, ценообразуване на отделни дейности или макроикономически и социални въздействия.

Преди октомври националният дебат за националния план за реформи почти не съществуваше. Дори социалдемократите, които са част от управляващата коалиция, изразиха недоволство от проекта. По-късно процесът стана по-приобщаващ и “значителен брой институции и организации участваха в създаването му“, каза пред EURACTIV Чехия Марек Вошахлик от пресцентъра на министерството. Въз основа на техните коментари планът се преработва, добави той.

“Заради критики от много страни, включително от партньори, министерството откри процеса и организира общо шест кръгли маси за по-подробна дискусия за отделните стълбове на плана“, каза Анна Карникова, директор на екологичната организация с нестопанска цел Hnutí DUHA (Приятели на Земята, Чехия).

От страна на бизнеса, Чешката конфедерация на индустрията потвърди, че нейните представители редовно водят преговори с Министерството на промишлеността и търговията за плана и условията в него.

Основната критика е, че Чехия не планира да използва адекватно източниците за възстановяване, няма ясна визия и иска да “само закърпи дупки в бюджетите на министерствата“.

Полша: Възможност за по-чист въздух

В Полша ситуацията все още е неясна. Варшава все още не е представила своя Национален план за възстановяване, който трябваше да бъде предаден още миналата година.

Досегашните дискусии показаха, че проектът на плана е хаотичен, некоординиран и непоследователно изпълнен, без ясно определени цели. Една от най-големите критики е пълната липса на прозрачност. Министерството на фондовете за развитие и регионална политика отговаря за подбора на проекти, подадени от регионите и министерствата. Проблемът е, че нито критериите за подбор, нито съставът на работните групи, които отговарят за подбора на проекти, са известни на обществеността.

Има обаче надежда за известно подобрение. На 27 януари министърът на фондовете за развитие и регионална политика Малгожата Яросинска-Йединак официално обяви, че проектът на плана ще бъде изпратен за обществени консултации в рамките на две седмици, което ще позволи на местните власти и други недържавни участници да подчертаят своите приоритети.

Екологичните организации призовават полското правителство да обхване всички сектори на икономиката, за да осигури последователност на всички политики с цел преход към климатична неутралност.

Друг належащ въпрос за Полша, който може да бъде разрешен с подкрепата на ЕС, е подобряването на качеството на въздуха, което в момента е в най-лошо състояние  на континента. “Надяваме се, че тези средства ще бъдат освободени възможно най-скоро и ще подпомогнат за подмяната на стари топлинни източници и подобряването на енергийната ефективност на полските домове“, каза Анджей Гула, лидер на полската група Smog Alert, група за екологичен натиск.

Унгария: Преминаване от инфраструктура към иновации

Унгарският национален план за възстановяване и описанията на седемте оперативни програми, които насочват за начина на изразходване на ресурсите, са на разположение онлайн, където гражданите, бизнеса или организациите на гражданското общество могат да ги оценят.

Обществените консултации обаче се сблъскаха с проблеми. Петра Решке, изследовател в мозъчния тръст “Политически капитал“, заяви, че правителството не е публикувало резюмета на приоритетите на ниво оперативни програми и финансовите таблици. Тя смята, че тези практики нарушават принципите на прозрачност и предвидимост и изостават далеч от най-добрите практики в ЕС.

Мартон Дьонгьоси, евродепутат от крайнодясната партия “Йобик” в Европейския парламент, заяви, че текущата консултация е само за “шоу”. “Дори сателитните организации, избрани за консултация от правителството, не са получили достатъчно време, за да дадат препоръки.“ Според него “този процес не е бил ефективен още откакто се присъединихме към Европейския съюз“.

Ищван Хегедеш, председател на Унгарското европейско общество, подчерта, че в момента липсват няколко елемента, които биха представлявали солиден обществен дебат: дискусии в Националното събрание, събития и кампании, които да включват най-широкия кръг унгарско общество. “Унгарското обществено мнение не знае за бързо разработените планове на правителството“, каза той.

За разлика от тях пресслужбата на министерството на кабинета на министър-председателя Виктор Орбан заяви пред “Политически капитал“, че наскоро са пуснали реклами в Гугъл, насочени към вземащите бизнес решения, предприемачи, организации на гражданското общество и други, надявайки се да ги включат в процеса. Пресслужбата отбеляза, че още през 2020 г. министерството е провело над 150 онлайн консултации за плановете 2021-2027 г. с участието на близо 15 000 експерти.

Словакия: Предизвикателство за капацитета за усвояване

През октомври 2020 г. Министерството на финансите, което отговаря за изготвянето на националния план за възстановяване, публикува работен документ, наречен Модерна и успешна Словакия.

Изготвен от експерти и без широка обществена дискусия, която беше обещана от министър-председателя Игор Матович, документът предлага “меню за реформи“. Много бързо стана ясно, че в управляващата коалиция няма политическо съгласие кои реформи и инвестиции трябва да бъдат включени в документа, който ще бъде изпратен в Брюксел като основа за по-нататъшни дебати. Впоследствие три младши коалиционни партии  – консервативната и евроскептична “Ние сме семейство”, либералната “Свобода и солидарност” и умерено консервативната “За хората”, представиха свои собствени версии на плановете за възстановяване.

Освен различните приоритети, най-голямото безпокойство на много политици и експерти, е дали Словакия е в състояние да усвои милиардите от Брюксел. За Словакия фондът за възстановяване и устойчивост би означавал 25% увеличение на публичните инвестиции през следващите години. До 2020 г. Словакия беше в състояние да усвои само 40% от разпределените в бюджета на ЕС 2014—2020 г.

“Това, от което най-много се страхувам, е възможността с тези пари да не се случи като с други оперативни програми”, каза Щефан Кис, висш служител в Министерството на финансите и един от авторите на словашкия национален план за реформи.

Неговият екип от държавни анализатори подготви по-реалистичен проект за национален план за реформи, който Словакия успя да изпрати на Европейската комисия в края на декември 2020 г. Изтекла версия се появи в интернет на 28 януари. Очевидно е имало основно политическо разбиране за приоритетите, отразени в текста, но преговорите все още продължават.