„Не, благодаря“, каза полски шофьор на камион на британската оферта

Камион на пристанището чака за преминаване в Дувър, Великобритания, 24 декември 2020 г. [EPA-EFE/ANDY RAIN]

Британският премиер Борис Джонсън предложи тримесечна работна виза за шофьори на камиони от ЕС. Това обаче не е особено примамлива сделка, за да убеди 35-годишния полски шофьор на камион Якуб Пайка да се върне във Великобритания. И не само него.

Недостигът на шофьори на камиони след Брекзит, които се оценява ва приблизително около 100 000 души, се задълбочи с  облекчаването на ограниченията заради пандемията. Това предизвика хаос в британските вериги на доставки на всяко ниво – от храната до горивото. Появиха се и опасения за повишаване на цените в навечерието на Коледа.

Британското правителство обяви в неделя план за издаване на временни визи за 5 000 чуждестранни шофьори на камиони в отговор на острия недостиг. Липсата на превозвачи, които да зареждат бензиностанциите от рафинериите, доведе до презапасяване, огромни опашки пред пунктовете за зареждане и затворени обекти поради изчерпване на наличното гориво. Визите ще са за три месеца – до 24 декември.

Пайка, който напусна работата си във Великобритания, когато страната напусна Европейския съюз, заяви, че за три месеца просто не си заслужава да се върне отново във Великобритания.

„Никой шофьор не иска да се мести само за три месеца, само за да улесни британците да организират ваканциите си“, каза той, седнал зад волана на червения си камион на паркинг във Варшава.

Допълнителните пари не могат да компенсират заплахата от мигрантите, които се опитват да прекосят Ламанша, като се качват на гърба на преминаващите камиони, нито раздялата със семейството, добави той.

„Парите, които можете да спечели в Обединеното кралство, не компенсират този шофьор за всички опасни неща, които му се случват там“, каза Пайка, като посочи сблъсъците с мигранти, на които е станал свидетел в пристанищата в Кале и Дюнкерк.

На друг паркинг извън Варшава, Яцек Рембиковски, 60-годишен шофьор на камион с 25-годишен опит, също каза, че Брекзит донякъде е повлиял на решението му да се върне у дома, след като е работил във Великобритания в продължение на седем години.

Въпреки жаждата си за приключения и приятните му спомени, докато е превозвал товари от „Норвегия до Португалия“, той казва, че сега предпочита да остане в Полша.

„Съществува несигурност как ще се отнасят с нас в тази ситуация“, каза той.