Полша заплаши с вето плана на ЕК „Готови за 55“

Полският министър на климата и околната среда Анна Москва говори пред медиите при началото на Европейския съвет по транспорт и енергетика в Брюксел, Белгия, 2 декември 2021 г. [EPA-EFE / OLIVIER HOSLET]

Полското правителство „ще предприеме необходимите правни стъпки“ за блокиране на елементите от пакета „Готови за 55“, „които биха били несъвместими с интересите на страната и справедливия преход“, каза министърът на климата и околната среда Анна Москва на пресконференция в четвъртък в Брюксел.

През юли Европейската комисия публикува „Готови за 55“ – все­обхватен пакет от предложения за законодателни промени, с които съюзът да върви към постигане на целите на Зелената сделка. ЕС повиши амбициите си в областта на климата, като пое ангажимент за намаляване на емисиите с най-малко 55 % до 2030 г.

Заради голямата си зависимост от въглищата, Полша приема зеления преход за по-сложен от повечето други страни от ЕС. Едно от нещата, за които Полша ще се бори, е „признаването на газа и ядрената енергия като елемент на справедливия преход“, обяви министърът. Тя подчерта,  че „полският енергиен преход няма да бъде възможен без инвестиции в газ“.

И все пак елементът, който полското правителство оспорва най-много, е системата за търговия с емисии, която министърът нарече „болест“ и подчерта, че „пречи на страните за прехода“. Той каза, че това „влияе на високите цени на енергията, като удря гражданите и домакинствата“.

Преди това Варшава предупреди, че може да се оттегли от схемата за търговия с емисии,  ако ЕС не я промени

Енергийният министър призна, че Полша се бори да намери съюзници по този въпрос, а Чехия заяви по-рано тази седмица, че ще подкрепи съседните страни.

„Опитваме се да блокираме разширяването на схемата към други сектори, като транспорт и строителство. В тази област откриваме по-широко разбиране сред страните от ЕС, които не желаят схемата за търговия с емисии без каквито и да било промени или по-задълбочено обмисляне да се разшири към нови сектори“, добави Москва.

Планът на Европейската комисия за въвеждане на отделен въглероден пазар за автомобилния транспорт и строителния сектор, заедно със съществуващата в ЕС схема за търговия с емисии, беше широко разкритикуван от министрите на околната среда от блока на срещата им през октомври.

Въпреки че Европейската комисия беше категорична, че въглеродният пазар на ЕС има само ограничено въздействие върху внезапното покачване на цените, тя постави някои страни от Централна и Източна Европа на заден план. Сега те се опасяват от приемане на отделна схема за търговия с емисии за горива за транспорт и отопление.

Министрите на околната среда от Полша, Румъния и Унгария посочиха цените на енергията, като същевременно изразиха загриженост за предложението.

Страните в Източна Европа са по-зависими от въглищата, което означава, че цената на въглерода за тях ще бъде по-висока, отколкото за западноевропейските страни, които имат по-чист енергиен микс, твърдят те.