Полша: Схемата на ЕС за търговия с емисии, управлявана от спекуланти, трябва да бъде реформирана

Премиерът на Полша Матеуш Моравецки.  [EPA-EFE/ROBERTO MONALDO]

Сегашната концепция на Схемата за търговия с емисии на ЕС е погрешна. Вместо да служи на устойчива и справедлива политика в областта на климата, търговията с емисии на въглероден диоксид се превърна в инструмент за спекулации, пише полският премиер Матеуш Моравецки. Позицията е написана специално за EURACTIV. 

Европейският съюз е изправен пред ключови решения. Едно от тях е да се отговори на въпроса какво да правим със схемата за търговия с емисии на CO2.

Увеличението на цените е извън контрол и удря бюджетите на гражданите на ЕС. Това заплашва финансовата сигурност на обикновените хора, които вече пострадаха от пандемичната криза. Преди всичко това подкопава доверието на европейците в концепцията на политиката на ЕС за климата.

Принципът, който бе заявен през последните дни от председателя на Европейската комисия, е, че „целта оправдава средствата“.

Следователно, независимо от цената, политиката в областта на климата трябва да следва пътя, който вече беше избран. Това противоречи на допусканията за справедлив енергиен преход, който ще защити Полша и други страни.

Тезата, че повишаването на цените на емисиите, а оттам и драстичното увеличение на сметките за ток, е правилната посока, която не изисква корекции, всъщност означава зелена светлина за по-нататъшно спекулативно функциониране на системата на ЕС.

Цени на енергията

Според председателя Фон дер Лайен „нарастващата цена на емисиите е силен икономически стимул за компаниите да станат по-ефективни и да преминат към чисто производство“.

Вярно, това е логиката за намаляване на емисиите, но системата за търговия  имаше за цел да насърчи компаниите да се развиват рационално, а не да се налага темпо, който застрашава техния растеж.

Бързото покачване на цените няма да бъде положителен стимул, а бариера, която ще попречи на хиляди компании да работят. Друга последица е нарастващата опозиция в европейските общества, които могат да се надигнат на бунт срещу гигантските разходи за несправедлив енергиен преход.

Няма да постигнем Зелената сделка, ако тя ударя просперитета на европейците.

Стабилните и предвидими цени са от решаващо значение за отговорния преход. Твърде големите колебания в нестабилността на цените на квотите могат да застрашат инвестициите, необходими за стабилността на нашите икономики. Сегашната енергийна криза показва последиците от нестабилността на цените в този чувствителен сектор на икономиката.

Току-що наблюдаваното огромно увеличение на технологичните разходи принуждава компаниите временно да намалят производството, защото се появява феноменът на „унищожаване на търсенето“.

Проблемите с доставките значително повишават цените на храните и допринасят за повишаване на инфлацията.

В същото време разходите за закупуване на квоти за емисии по Схемата за търговия с емисии на ЕС карат сметките за енергия в Полша и в много страни от ЕС да се покачват до безпрецедентен мащаб.

Цената на въглерода не трябваше да бъде постигната до 2030 г., дори и при най-строгия сценарий. При такива различия в прогнозите и реалността преходът не може да се счита за справедлив, разбираем за гражданите и предвидим за компаниите, които все пак трябва да планират инвестициите си предварително и по оптимален за разходите начин.

Покачването на цените на енергията ескалира и от руската геополитическа игра. На всеки пазар монополистът рано или късно ще използва своето предимство.

Това се случва не само в ЕС, но и в Молдова и Украйна.

Радвам се, че председателят на Европейската комисия Фон дер Лайен споделя същото мнение като Полша по този въпрос – зависимостта на Европа от внос на енергийни ресурси, особено от един единствен доминиращ доставчик, е в противоречие с интересите на ЕС.

Това обаче не трябва да е аргумент срещу реформата на Схемата за търговия с емисии, а срещу анти-ЕС енергийни проекти като „Северен поток 2“.

Ето защо въпросът защо ЕС не попречи на Германия да реализира този проект се задава отново и отново.

Бъдеще на политиката на ЕС за климата

Ако не се справим бързо с зараждащата се криза, последиците ще имат много измерения.

ЕС винаги е бил лидер в борбата срещу изменението на климата и е разбираемо, че иска да запази тази позиция. Полша също иска да тръгне по този път. В дух на солидарност се съгласихме да повишим целта за намаляване на емисиите за 2030 г. до 55%.

Условието обаче беше да се получат гаранции, че актовете за прилагане ще бъдат технологично неутрални и че ще бъде решен проблемът с дефицита на квоти в страните бенефициенти на Фонда за модернизация.

С разочарование отбелязвам, че тези условия не бяха включени в предложението на Европейската комисия, а бяха направени общо 55 предложения. Високите цени на квотите, съчетани с ограничена инвестиционна подкрепа, могат в дългосрочен план да забавят значително темпа на трансформация в Полша и по този начин да погребат амбициозните цели на политиката за климата.

Енергийният преход не е състезание, където скоростта има значение, а общ път, по който всички трябва да пътуваме заедно.

Реформа на Схемата за търговия с емисии

Ето защо смятам за необходимо да се извърши задълбочена реформа на системата за търговия с емисии, която ще вземе предвид текущата ситуация на енергийния пазар и пазара на квоти за емисии, както и заключенията на Европейския съвет от декември 2021 г. Необходими са две условия, за да се  доближим до по-справедлива система за търговия с емисии.

Първо, анализ и контрол на пазара на квоти. Чрез изграждането на подходящи регулаторни и надзорни решения, ние трябва да пресечем спекулативния балон, който се е натрупал около този вид търговия. .

Второ, натискът, упражняван от Резерва за стабилност на пазара върху предоставянето на квоти за емисии, следва да бъде намален. Всяка година около 300-400 милиона квоти влизат в този резерв, което драстично намалява броя на квотите, които са налични за търговете.

Когато цените на пазара на Схемата за търговия с емисии варират между 70 и 90 евро, квотите все още се взимат от пазара и се прехвърлят в резерва.

Схемата трябва да се промени, така че вече да не прилича на биткойн, където виждаме много спекулации. Такава икономика не е здравословна и трябва да се реформира,  тъй като нашите граждани плащат за нея.

Близките години ще бъдат истински тест за политиката на ЕС в областта на климата. Ключът към успеха му е напредъкът в намаляването на емисиите на CO2. Но трябва да помним, че намаляването на емисиите не е самоцел.

Целта е да изградим чисти, годни за живеене градове за всички нас.

Грижата за околната среда трябва да служи на хората, а не да генерира разходи, които те не могат да понесат. Без доверието на гражданите на ЕС не може да се прави политика. Това важи и за политиката в областта на климата.