По-високите данъци се превръщат в инструмент в борбата срещу климатичните промени

Вицепрезидентът на Европейската комисия Франс Тимерманс по време на пресконференция в Брюксел. [EPA-EFE / FRANCOIS LENOIR]

Данъчното облагане влиза в плановете на Европейския съюз за ограничаване на вредните емисии. Данъчната система трябва да бъде преработена, за да отразява климатичните и екологичните разходи. Това заяви в понеделник заместник-председателят на Европейската комисия и комисар по климатичните въпроси Франс Тимерманс.

Брюксел планира широкообхватен преглед на политики, включително европейския пазар на квотите за въглеродни емисии, земеделските субсидии и стандартите за CO2 за автомобили. Новите политики ще бъдат част от усилията за намаляване на емисиите  до “нетна нула“, което означава, че всички емисии трябва да бъдат компенсирани изцяло чрез мерки за абсорбиране до 2050 г.

Като част от тези планове, Европейската комисия ще преразгледа правилата на ЕС за данъчно облагане на енергията до следващото лято.

Франс Тимерманс заяви в понеделник, че блокът трябва да коригира сегашната система, при която данъците отразяват разходите за производство и транспортиране на даден продукт, но не отчитат таксата за околната среда.

“В даден момент трябва да се уверим, че въглеродният отпечатък се отразява изцяло в нашите данъци“, каза Тимерманс на онлайн срещата на върха на европейския бизнес.

“Казвам това, въпреки че съм наясно, че много често това е отговорност на националната политика. Но ако искате да бъдете последователни в това и да постигнем кръгова икономика, ще трябва да помислите за промяна на данъчната система.“, предупреди зам.-председателят на Еврокомисията.

Някои страни вече въведоха национални екологични данъци. През следващата година Холандия ще наложи данъци върху CO2 върху промишлеността и ще увеличи данъците върху билетите за полети, за да запълни разликата в достъпността между самолетни и влакови билети.

Междувременно страните от общността се договориха за общ данък върху нерециклираните пластмасови отпадъци, а Комисията заяви, че обмисля данък върху реактивното гориво, за да насърчи намаляване на авиационните емисии.

Промените в данъчните правила на ЕС обаче се нуждаят от одобрение от всички 27 страни членки, което ги прави много трудни за приемане. В момента Брюксел определя минимални акцизни ставки за страните членки, които да се прилагат за горива като газ и въглища.

Промените в данъчното облагане на горивата могат да срещнат съпротива от заинтересовани държави и компании. Проблемът е, че по-високите данъци ще оскъпят продуктите им, което ще навреди на потребителите. В отговор на тези опасения защитниците на нисковъглеродната икономика казват, че приходите от въглеродни такси могат да бъдат използвани за подкрепа на уязвими граждани и финансиране на нисковъглеродни проекти.