Продажбите на дребно в еврозоната се връщат към нивата преди пандемията

Клиенти с маски на главната търговска улица в Брюксел на третия ден от началото на летните разпродажби, Белгия, 3 август 2020 г. [Olivier Hoslet / EPA / EFE]

През юни обемът на продажбите на дребно в еврозоната се възстанови до нива, регистрирани през февруари преди налагането на ограничителните мерки. Това показаха официални оценки в сряда (5 август). Според статистиката, процесът на възстановяване, който започна през май след рекордния спад през март и април, е завършил.

Според Евростат, статистическата служба на Европейския съюз, продажбите в еврозоната са нараснали с 5,7% през юни в сравнение с тези през май. Причина за растежа са главно увеличените разходите за дрехи и автомобилно гориво.

Увеличението на продажбите е по-ниско от прогнозираните 5.9%, но това до голяма степен е било компенсирано от ръста на продажбите през май.

В сряда Евростат обяви, че през май обемът на продажбите е скочил с 20,3%, като преразгледа по-ранната си оценка за увеличение в размер на 17,8%. Това е най-голямото увеличение от 1999 г. насам или откакто се води тази статистика.

Двете последователни увеличения на продажбите напълно компенсират рекордния спад през март и април, когато много страни от еврозоната наложиха ограничителни мерки, за да предотвратят разпространението на епидемията.

Допълнителен знак, че продажбите на дребно са се върнали към нивата си преди кризата, според Евростат, е фактът, че обемът на пазаруването през юни е с 1,3% по-голям в сравнение с този от предходната година. Това е първият годишен ръст от февруари насам. Увеличението опровергава очакванията на пазара за спад в размер на 0,5%.

През юни месечните продажби на дребно са нараснали с двуцифрени стойности в Ирландия, Испания и Италия, но след големи увеличения през май отново са спаднали в Германия и Австрия .

Продажбите на текстил, облекло и обувки в еврозоната са нараснали с 20.4% на месец, след рекордния скок от 224.1% през май. Потребителите са купували още гориво, компютърна техника и книги.

През юни, за първи път от началото на годината, онлайн пазаруването е претърпяло спад с 6,8% на месечна база, тъй като потребителите са започнали отново да посещават физически магазини.