Продажбите на европейски коли удариха ново дъно заради недостиг на чипове

Автомобили, паркирани във фабриката на новата автомобилна група Stellantis, в Сан Никола ди Мелфи (Потенца), Италия, 21 януари 2021 г.  [EPA-EFE/TONY VECE]

Продажбите на автомобили в Европейския съюз паднаха до ново дъно миналата година, а автомобилният сектор стана жертва на пандемията и недостига на компютърни чипове, обяви индустрията във вторник (18 януари).

Регистрациите на нови леки автомобили в ЕС спаднаха с 2,4% през 2021 г. до 9,7 милиона превозни средства, което е най-ниското ниво от началото на статистиката през 1990 г., според данни на Европейската асоциация на автомобилните производители.

Продажбите следват историческия спад от близо 24% през 2020 г. заради ограниченията от пандемията и  резултатът е 3,3 милиона регистрации на нови автомобили в ЕС по-малко, в сравнение с преди кризата през 2019 г.

Липсата на полупроводници, компютърните чипове, използвани в множество автомобилни системи както в традиционните, така и в електрическите превозни средства, беше основната причина, която затрудни индустрията.

„Този ​​спад беше резултат от недостига на полупроводници, който се отрази негативно на производството на автомобили през цялата година, но особено през втората половина на 2021 г.“, обясниха от асоциацията.

Първоначално производителите на автомобили омаловажиха влиянието на недостига на чипове, но в крайна сметка това ги доведе до забавяне и дори до спиране на производството.

Продажбите на автомобили в ЕС се възстановиха през второто тримесечие, но после паднаха с около 20%.

Краткосрочните перспективи за доставките не са добри.

„Началото на 2022 г. все още ще бъде трудно по отношение на доставките на чипове“, каза Александър Мариан от консултантската компания AlixPartners пред Франс Прес.

„Ситуацията трябва да се подобри в средата на годината, но това не означава, че няма да възникнат други проблеми, свързани със суровини, вериги за доставки и недостиг на работна ръка“, посочи той.

Недостигът на чипове е следствие от пандемията, тъй като производителите прекъснаха работа заради блокиране и болни служители, както и проблеми с веригата за доставки и повишено глобално търсене на електроника.

Пандемията също така доведе до покачване на цените на много суровини и предизвика недостиг на работна ръка в някои области.

Спад от 10,1% в Германия

Ако пазарите във Франция, Италия и Испания отбелязаха скромни печалби, спадът от 10,1% в Германия повлече надолу общата статистика за ЕС.

Германия е най-големият пазар на автомобили в Европа, като представлява една четвърт от общите продажби от над 2,6 милиона миналата година.

Ако недостигът на полупроводници беше основният фактор, който задържа  възстановяването, то ЕС се е представил по-слабо в сравнение с другите големи пазари, където възстановяването от пандемията беше по-гъвкаво.

Китайският автомобилен пазар нарасна с 4,4%, а американският – с 3,7%.

Спадът в европейските продажби може също да отразява „рязкото увеличение на средната цена на автомобилите, както и очакваното отношение на потребителите по отношение на електрическите превозни средства, което ги подтиква да отлагат покупките и да задържат сегашното си превозно средство по-дълго“, казват анализатори от компанията за анализ на данни Inovev.

„Рено“ закъса с продажбите

Всичките три водещи производители на автомобили в Европа отбелязаха спад в продажбите.

„Фолксваген“ успя да запази първото място, но спадът от 4,8% в продажбите до 1,4 милиона автомобила доведе до спад на пазарния му дял до 25,1%.

Автомобилната група „Стелантис“, която бе създадена при сливането на италианската  „Фиат“ и френската „Пежо-Ситроен“, претърпя по-малък спад от 2,1% до 2,1 милиона бройки, но повиши пазарния си дял до 21,9%.

Групата „Рено“ претърпя спад от 10%, като продажбите на едноименната й марка паднаха с 16%, докато продажбите както на по-евтината „Дачия“, така и на спортните марки  „Алпин“ нараснаха.

Френската автомобилна група отчете пазарния си дял на 10,6%.

Германският производител на автомобили BMW успя да нарасне с 1,5% в регистрациите, но „Даймлер“ – собственикът на марките „Мерцедес“ и „Смарт“, претърпя спад от 12,4%.

Корейската компания „Хюндай“, който която произвежда марките „Хюндай“ и „Киа“, затвърди позицията си като производител на автомобили номер четири в ЕС с 18,4% печалба и продадени над 828 000 превозни средства. Пазарният й дял нарасна до 8,5%.

Данните, предоставени от Европейската асоциация на автомобилните производители, не включват продажбите на американския производител на електрически превозни средства „Тесла“.

Данните не включват също разбивка на бензинови, дизелови и електрически превозни средства, които са представени в отделен тримесечен отчет.