Ново поколение електромобили и части за спътници – бъдещите инвестиции в България

Служебният икономически министър Кирил Петков. [Юлия Лазарова/"Дневник"]

След провалените надежди германският гигант “Фолксваген” да построи нов завод в България, европейски производител на електромобили е проявил интерес да инвестира 140 милиона евро у нас.

“Сделката е на финален етап, като не става въпрос само за база за сглобяване, а реално голяма част от добавената стойност ще се опитаме да бъде купена от другите български фирми в този клъстър”, обяви министърът на икономиката Кирил Петков на брифинг във вторник, 6 юли. Той отчете резултатите от съревнованието на търговските ни аташета зад граница  – кой е привлякъл най-много потенциални желаещи да вложат пари у нас.

Министърът уточни, че може още в събота да бъде съобщено за подписано споразумение с компания за ново поколение електромобили.  “Няма да е някаква бъдеща надежда, надяваме се да имаме две от тези коли, реални, паркирани пред министерството“, добави той.

Производителят на електрически автомобили, с който България преговаря за завод, е германският стартъп Next.e.GO, потвърди министърът в сряда и уточни, че компанията бърза с откриването на завода, тъй като “конкуренцията на пазара на електромобили е голяма и който излезе първи, печели“.

Германската компания проучва терени държави, в които да построи заводи. Преди половин година от фирмата обявиха, че ще отворят фабрика в Гърция, като инвестицията там е за 100 млн. евро.

Плановете са до 2023 г. да бъде построен завод в Ловеч, където ще бъдат открити 1000 работни места. Електрическите коли от марката e.GO са малки и изминават близо 200 км с едно зареждане на батерията, а цените им започват от 26 хил. евро.

Фабриката ще бъде построена  на терен на братята Кирил и Георги Домусчиеви в завод “Балкан”.

Cлyжeбният миниcтъp категорично отхвърли твърденията, че бившeтo пpaвитeлcтвo нa ГEPБ e иницииpaлo инвecтициятa, ĸaĸтo Бoйĸo Бopиcoв и бившият иĸoнoмичecĸи миниcтъp Лъчeзap Бopиcoв oбявиxa днec.

Петков обяви, че около 2 милиарда евро потенциални инвестиции могат да се реализират в следващите месеци в редица сектори с висока добавена стойност.  В министерството само за пет седмици са изпратени 602 писма от чужди компании с намерение за инвестиции и сътрудничество. Петков очаква скоро тези писма да станат реални сделки.

Икономическият министър отчете, че няма търговска  служба зад граница без писмо за намерение. Най-много писма има от Великобритания, САЩ и Германия, най-вече в сферата на производство на медицински изделия, системи за улавяне на въглероден двуокис, решения за съхранение на електрическа енергия, високотехнологични фирми произвеждащи изделия в сферата на космическата индустрия и др.

Голяма американска компания, която произвежда системи за улавяне на въглеродни емисии, е проявила сериозен интерес за инвестиции в страната ни. Също така и компания, свързана с космическата индустрия, е обявила, че иска да произвежда у нас компоненти за малки спътници.

“В космическата област имахме възможност да говорим с Европейската космическа агенция. Техни представители ще дойдат у нас през септември, за да оценят капацитета ни в тази област. Най-добрите радиоусилватели за изпращане на сигнали между Земята и Космоса са на българска компания, бием американците и японците“, посочи той.

Според министър Петков “целта е да привличаме играчи като Google и Amazon, а не който дойде”. Той обаче беше категоричен, че  България не трябва да е дестинация само за големите мултимилиардни компании, а и за малкия и среден бизнес. “Истинска победа ще е, когато видим въпросните фирми да отварят фабрики у нас“, добави той.

През 2019 г. най-голямата автомобилна марка и в света “Фолксваген” попари надеждата на България, че ще изгради производствена база у нас, като обяви, че няма да отваря нов завод в Източна Европа – нито в България, нито в Турция.

Пъpвoнaчaлните намерения на гepмaнcкия автомобилен гигант бяха дa oтвopи нoв зaвoд в Изтoчнa Eвpoпa, къдeтo дa ce пpaвят cлeдвaщoтo пoкoлeниe мoдeли VW Раѕѕаt Ѕkоdа Ѕuреrb към 2022 гoдинa. За завода се бореха България и Сърбия, но след това и Турция влезе в играта, като предложи своя база  в Измир. Последва ожесточена кампания какви са условията на работата в страна извън ЕС и лобиране, но всички усилия отидоха на вятъра. Заради пандемията компанията обяви, че няма нужда от нов завод.