Авиокомпаниите обещават нулеви вредни емисии до 2050 г.

[EPA-EFE/YONHAP SOUTH KOREA]

Световните авиокомпании поеха съвместно обещание в понеделник (4 октомври) за постигане на нулеви въглеродни емисии до 2050 г. Авиационната индустрия пое ангажимент да ограничи приноса си за глобалното затопляне.

„За авиацията нетната нула е дързък ангажимент. Но това  е необходимост“, каза Уили Уолш, генерален директор на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), пред ръководителите на авиокомпании в Бостън.

„Важното решение, което трябва да вземем днес, ще осигури свободата на полетите за бъдещите поколения.“, подчерта той.

Асоциацията представлява 290 авиокомпании-членки, които съставляват 82% от глобалния въздушен трафик преди пандемията.

„Мнозина в тази стая – индивидуално или групи – вече са предприели тази стъпка“, каза Уолш пред ръководителите от сектора.

„За други това ще бъде допълнително предизвикателство в много труден момент“, тъй като индустрията е силно засегната от глобалните ефекти от пандемията от коронавирус.

За членовете на асоциацията „това ще бъде ангажимент, заради който трябва да бъдем обединени и решени да изпълним навреме“, добави той.

Сред мерките, които авиокомпаниите планират да предприемат, е активното използване на екологично чисти авиационни горива, които в момента се произвеждат в недостатъчни количества. Освен това, въздушните превозвачи очакват с нетърпение нови технологии, чрез които да се подобри ефективността на инфраструктурата и използването на индустрията на електрически и водородни двигатели.

Ангажиментът на самолетните превозвачи е в съответствие с предложенията на Европейския съюз, които бяха внесени по-рано тази година. Те имат за цел да намалят наполовина въглеродните емисии в блока до края на десетилетието, преди да достигнат нулева стойност до 2050 г.

Предложенията на ЕС включват планове за отмяна на безмитния статут на керосина и постепенно премахване на безплатните разрешителни за CO2.

Новият ангажимент на Асоциацията идва 12 години след като авиоиндустрията представи първия си план за намаляване на емисиите на CO2 с 50% до 2050 г. в сравнение с нивата от 2005 г.

Доказателство за добросъвестността на индустрията, увери Уолш, е, че авиокомпаниите „инвестираха стотици милиарди долари в по-икономични самолети“, като горивната ефективност на флота се подобри с над 20% за десетилетие.

Драматичното затягане на целите до средата на века не изискваше гласуване, но беше прието с консенсус, тъй като нито един от членовете не направи възражение.

На срещата обаче представителите на китайските авиокомпании подчертаха, че целта за 2050 г. е несъвместима с тази, приета от правителството в Пекин, която е обявило краен срок за въглеродна неутралност до 2060 г.