Снабдяването със стоки във Великобритания буксува, ресторанти свиват менюто

Голи рафтове в супермаркет в центъра на Лондон, Великобритания, 26 август 2021 г. Недостигът на шофьори на камиони доведе до липси в много супермаркети и ресторанти в цяла Великобритания. [ EPA-EFE/ANDY RAIN ]

Водещите работодатели във Великобритания настояват правителството спешно да увеличи финансирането за преквалификация на работниците и да позволи на европейците да се върнат в ключови сектори. Причината е, че веригите на доставки се свиват под тежестта на COVID-19 и Брекзит.

Недостигът на шофьори, работници в хранително-вкусовата промишленост и общ персонал принуди ресторантите да премахнат някои ястия от менютата си и да намалят работното време. В същото време рафтовете в супермаркетите оредяха заради липса на доставки.

Най-видимия знак за проблемите е, че McDonald’s изтегли млечни шейкове и бутилирани напитки от менюто си във веригата за бързо хранене Nando и затвори около 50 обекта миналата седмица поради недостиг на персонал във веригата за доставки на пилета.

Търговците на дребно и логистичните групи предупреждават, че проблемът ще се влоши, тъй като те се борят да складират стоки за Коледа.

Тони Данкър, ръководител на водещата британска бизнес група, Конфедерацията на британската индустрия, заяви, че във Великобритания съществуват дълбоки структурни предизвикателства. Бързото разпределяне на повече държавни пари за подпомагане на преквалификацията на персонала може да помогне.

“Правителството трябва приеме предизвикателствата и да даде решения, които могат да окажат бързо въздействие“, каза той. “Това би могло да означава гъвкавост в начина, по който използваме имиграционната си система и издаване на срочни визи при недостиг на кадри от определени професии.“

Уебсайт за работни места обяви, че секторите, изправени пред най-големия недостиг на кандидати, предлагат най-големите увеличения на заплатите. В същото време Централната банка наблюдава дали дългосрочният инфлационен натиск се засилва в икономиката, като я притиска да повиши лихвените проценти.

Между февруари и юли заплащането нараства с близо 7% в строителството, 6% в превозите, 5% в производството и 4% в снабдяването с храни.

Коледен недостиг?

Ръководителите на компании казват, че причините са както глобални, така и локални. Недостигът на полупроводници в световен мащаб удари тежко  производството.

Строгите правила на Великобритания за самоизолация за хора, които са влезли в контакт със заразен от ковид, които бяха облекчени по-рано този месец, и преселването на европейски служители заради пандемията и Брекзит усложниха проблема.

Новите шофьори на камиони се затрудняват да се обучават по време на пандемията, а индустрията изчислява, че около 25 000 шофьори от ЕС са напуснали Великобритания от края на миналата година.

Финансовият министър Риши Сунак отказа да се поддаде на призивите за облекчаване на правилата след Брекзит за работниците от ЕС. Финансовото министерство смята, че по-високото заплащане ще доведе до преместване на работниците в сектори, където има най-големи липси.

Някои търговци на дребно на храни вече са стеснили обхвата и са намалили покупки на обемни стоки.  Например големите бутилки вода заемат много  място в камионите, затова поръчват по-малки разфасовки.

Джон Алън, председателят на най-големия британски търговец на дребно Tesco, заяви в сряда, че може да има недостиг по Коледа, тъй като индустрията се бори да складира стоки сега.

“В момента работим много усилено, само за да поддържаме съществуващото търсене“, каза той пред Би Би Си.

Ричард Уокър, управляващ директор на верига супермаркети в Исландия, заяви, че се отменят до 40 доставки на ден.

Недостатъците се усещат в по-широката икономика: възстановяването след блокирането рязко се забави през август до голяма степен поради безпрецедентния недостиг на персонал и материали.

В тримесечно проучване, публикувано от CBI в четвъртък, се съобщава, че  недостигът на работна ръка в сектора на услугите вече са е повишил до най-високото си ниво.

Говорител на правителството заяви, че Великобритания има устойчива хранителна верига и работи с индустрията, за да помогне за преквалификацията на работниците.