Франция инжектира милиарди евро в облагодетелствани авиокомпании

Френският президент Еманюел Макрон в самолет Breguet Atlantic при посещение на армейска база в Орлеан, Франция, 16 януари 2020 г. [Снимка: EPA-EFE / Christophe Ena]

Френското правителство ще увеличи дела си в националния превозвач Air France като подпомогне авиокомпанията с още до 5 милиарда евро. Париж спечели и подкрепа от Брюксел за плана си да помогне на компанията Corsair да се стабилизира след като беше ударена от пандемията.

През следващата година Франция трябва да удвои дела си от 14% дял в групата Air France-KLM. Авиокомпанията вече е получила 7 млрд. евро от Франция, включително 4 млрд. евро банкови заеми, гарантирани от държавата на 90%.

Въпреки внушителните суми, които вече са предоставени на авиокомпанията, под формата на държавни заеми и аванси на акционери, Air France отчете нетна загуба от 1,6 милиарда евро през третото тримесечие. Анализаторите очакват спада при въздушния транспорт, причинен от пандемията, да продължи и през 2021 г.

В средата на ноември френското правителство заяви, че ще продължи да подкрепя авиокомпанията по време на кризата с COVID-19.

За сравнение германското правителство придоби 20% дял в Lufthansa в замяна на 9 милиарда евро помощ. Франция за разлика от Германия обаче не настоява за по-голям надзор върху ежедневните операции като част от спасителната програма.

Купуването на акции, което трябва да приключи през пролетта, ще възстанови господстващото положение на държавата в авиокомпанията. Французите бяха раздразнени, когато Нидерландия взе по-голям дял в Air France-KLM в началото на 2019 г.

Не е ясно дали Нидерландия ще отговори на увеличението на френския дял или дали това ще предизвика опасения за конкуренцията в Европейския съюз.

KLM получи компенсация заради пандемията по-рано тази година, когато правителството отпусна й 3,4 млрд. евро. Това не попречи на авиокомпанията да обяви над 4500 загуби на работни места тази година.

Нискотарифният ирландски превозвач Ryanair подаде съдебен иск срещу Европейската комисия заради решението на институцията да даде зелена светлина на спасителната програма на KLM. Според превозвача по този начин се нарушават правилата на конкуренцията.

Франция наля и близо 140 милиона евро в авиокомпанията Corsair под формата на помощ за преструктуриране и мерки за компенсация, за да й помогне да продължи да предоставя пътнически и товарни услуги на задграничните територии на страната.

Еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер заяви, че “Corsair е във финансови затруднения, които са влошени от избухването на пандемията. Решенията позволяват на Франция да подкрепи авиокомпанията с две независими мерки. ”

Като част от сделката Corsair няма да участва в други компании по време на периода на преструктуриране, да увеличава размера на флота си или да се отказва от маршрута си Париж-Маями. Авиокомпанията ще остане ангажирана и с летището Париж Орли, нейния основен център.