„Хемус“ ще е готова до 2027 г., а „Струма“ до 2030 г.

На срещата стана ясно, че до 2030 година трябва да бъде изградено трасето през Кресненското дефиле и завършена цялата магистрала „Струма“. 

Основен приоритет в програмата на регионалното министерство по отношение на пътното строителство е магистрала „Хемус“, която  може да е изцяло готова през 2027 г. До 2030 г. пък трябва да бъде изградено трасето през Кресненското дефиле и завършена цялата магистрала „Струма“. Това съобщи регионалният министър Гроздан Караджов на работна среща за развитието на стратегическите инфраструктурни обекти и за новата програма за ремонт на пътищата, излъчвана по Фейсбук.

В съвещанието участваха шефове и експерти от Агенция „Пътна инфраструктура“, Института по пътища и мостове и държавното предприятие „Автомагистрали“.

„Искам от вас нищо повече от труд, пот и сълзи“, каза Караджов на участниците. Той цитира условно крилатата фраза на британския премиер Уинстън Чърчил: „Нямам да предложа нищо друго освен кръв, тежък труд, сълзи и пот“

Министърът ги призова „да се хванем за ръце и да оправим пътищата, така че хората, когато излязат на пътя, да правят разлика между участъка, който сме ремонтирали тази година по линия на новата програма и досегашния път“.

Основен приоритет в програмата е магистрала „Хемус“. Кабинетът „Борисов“ беше обещал тя да бъде готова до 2024 г., но това е невъзможно.

След Великден тунелите „Ечемишка“ и „Витиня“ ще бъдат приведени към европейските изисквания. Ще се ремонтират и нагърчванията по настилката на магистралата между 12-и и 13-и километър, тъй като ремонти не са правени от годината на строителството на трасето – 1976 г. За да продължи изграждането на магистралата през 2022 г., обаче, са нужни 330 милиона лева.

Инж. Бисер Йорданов от Агенция „Пътна инфраструктура“ обясни, че строителството на седми и осми участък на „Хемус“ ще може да започне чак през 2024 г. и ще продължи три години. Трасето на лот 7 ще трябва да се премести, защото част от него попада в свлачищен район.

Проблемът е, че в сметката на „Автомагистрали“, които са отговорни за проекта, има едва два милиона. Причината е, че служебното правителство изиска 500 милиона лева обратно в бюджета. Нужните средства трябва да бъдат заложени в план сметката на държавата за тази година.

„Магистрала „Хемус“ и пътят Ботевград – Видин ще са готови в най-оптимистичния вариант в края на 2027 г. „Хемус“ ще се бави, тъй като все още два от участъците нямат утвърдено трасе“, коментира Караджов и добави, че работата по тези два участъка трябва да се ускори „да може поне към 2026 г. хората да имат цялата отсечка“.

На срещата стана ясно, че до 2030 година трябва да бъде изградено трасето през Кресненското дефиле и завършена цялата магистрала „Струма“.  Тунел „Железница“ на автомагистралата пък ще бъде готов до средата на годината.

На 23 ноември македонски автобус се запали на магистрала „Струма“. При фаталния инцидент загинаха 45 души. Проверка установи, че участъкът между селата Даскалово и Долна Диканя от магистрала „Струма“ няма Акт 16, защото не са завършени отчуждителни процедури. Министърът обясни, че през 2013 г. този път няма габарити на магистрала и по проект той е с ограничение от 90 км/час. Не се знае какво се случва, за да се вдигне скоростта на 120 км/ч.

Министър Караджов пусна на участниците в заседанието видеозапис, който показва огромни пропуски при строителството на магистрала „Европа“ –  от София до Калотина. Вижда се, че липсват табели, знаците са зацапани и липсват предупреждения за изкопи.

Разгорещени обсъждания предизвика строителството на участъка Драгоман – Кулата. Там е въведена временна организация на движението, която обаче предизвиква гнева на шофьорите и в регионалното министерство се получават множество оплаквания.

Представител на Пътната агенция обясни, че по този участък от магистрала „Европа“ се работи усилено и той трябва да бъде завършен в средата на тази година.

„Нямаме време да слушаме такива обяснения. Съберете се още утре сутрин, вземете мерки за този обект и това, което вземете като мерки, го мултиплицирайте в бъдеще във всичките си договори, така че да имате максимално възможности за санкции за онзи, който строи по този начин.“, настоя министър Караджов.

За магистрала „Черно море“, която ще е дълга около 100 километра, най-оптимистично може да се очаква до края на 2027 г. да бъдат преминати всички етапи, необходими за получаване на разрешение за строеж. Поне пет години ще са нужни и за строителството на магистралата.

Караджов посочи, че е получил няколкостотин сигнала за дупките по пътищата в страната. Той обяви, че е готов е списък с отсечки с обща дължина от 3100 км, с които започват първите ремонти през тази година.