Google, Facebook, Microsoft плащат най-много за лобиране в ЕС

Част от сградата на Европейската комисия в Брюксел, Белгия, 9 август 2021 г. [EPA-EFE/OLIVIER HOSLET]

Компаниите Google, Facebook, Microsoft плащат най-много за лобиране в Европа в битката срещу строгите нови закони, които са насочени към ограничаване на влиянието на американските технологични гиганти, показва проучване, публикувано във вторник (31 август).

Това трябва да бъде сигнал за събуждане на политиците от ЕС за допълнително засилване на законопроектите и правилата за лобиране, предупреждава проучването на групите за наблюдение Corporate Europe Observatory и LobbyControl.

Технологичният сектор надминава по разходи за лобиране дори фармацевтичния, този на изкопаемите горива, финансите и химическите сектори, се казва в доклада.

“Нарастващата лобистка мощ на технологичните гиганти и дигиталната индустрия като цяло отразява огромната и нарастваща роля на тези сектори в обществото“, се твърди в проучването.

“Забележително е и би трябвало да бъде причина за безпокойство, че платформите могат да използват тази мощ, за да гарантират, че гласът им се чува повече отколкото на критичните гласове в дебата как да се изградят нови правила за цифровите платформи.“, пише в документа.

Проучването е установило, че 612 компании, групи и асоциации харчат повече от 97 млн. евро годишно за лобиране, свързано с политиките на ЕС за цифровата икономика. Данните са представени от компаниите в Регистъра за прозрачност на ЕС до средата на юни тази година.

Google е на челно място с похарчени 5,75 млн. евро, следвана от Facebook с нейните 5,5 млн. евро. Microsoft е похарчила 5,25 млн. евро, Apple – 3,5 млн. евро, Huawei Technologies – 3 млн. евро, а Amazon е на шесто място с 2,75 млн. евро, допълва проучването.

Google и Huawei отговориха, че подават своите данни за лобиране в регистъра за прозрачност на ЕС.

“Имаме ясни политики за защита на независимостта на хората и организациите, които спонсорираме, включително изискване за разкриване на финансиране“, се казва в имейл от компанията Google.

Microsoft заяви: “Европейският съюз беше и остава важен играч за Microsoft. Ние се стремим да бъдем конструктивен и прозрачен партньор за европейските политици. ”

Facebook, Apple и Amazon не коментираха.

Лобирането на технологичните компании е фокусирано в два ключови законодателни акта – Закона за цифровите пазари, който включва списък с неща, които технологичните гиганти могат или не могат да правят, и Закона за цифровите услуги, който изисква компаниите да правят повече, за да контролират случващото се в техните платформи.

Проучването предупреждава за достъпа на индустрията до Европейската комисия, като лобистите са участвали в три четвърти от 270-те заседания, които служителите нса провели по двата проектозакона.

То също така цитира ролята, която играят търговските и бизнес асоциациите, мозъчните тръстове и дори политическите партии в популяризирането на позициите на технологичната индустрия.