Могат ли производителите на месо да поемат ангажимент за климата?

РАЗГРАНИЧАВАНЕ: All opinions in this column reflect the views of the author(s), not of EURACTIV Media network.

Изглед към ферма на компанията Danish Crown.  © Danish Crown

Устойчивата храна изисква огромни инвестиции по веригата на стойността, както и ангажимент от страна на потребителите да я предпочетат. Заедно фермерите, производителите, потребителите и клиентите могат да създадат устойчиво бъдеще за храните. Това се казва в анализ на  Астрид Гаде Нилсен, вицепрезидент по корпоративна комуникация в компанията Danish Crown.

Изграждането на устойчив хранителен сектор е едно от най-големите и сложни предизвикателства, пред които в момента е изправен светът. Производството на храни е източник на емисии от парникови газове, а секторът е уязвим от изменението на климата и едновременно с това населението на света расте. Решаването на това предизвикателство изисква силен ангажимент от страна на фермерите и производителите да намерят нови начини за производство на храна, а от потребителите да изберат най-устойчивата алтернатива за ежедневието си. Нито земеделските производители, нито потребителите могат да го направят сами – само като работим заедно, можем да предизвикаме реална промяна.

В Danish Crown виждаме устойчивостта като иновационна възможност за целия си живот. Компанията е изградена от иновативни датски фермери, които през 1886 г. обединяват усилията си, за да създадат една от първите кооперации в света. Благодарение на това решение  датското месо отговаря на най-високите световни стандарти в качеството и сигурността на храните. Сега датските фермери отново използват силата на сътрудничеството и са дали обещание за устойчивост на потребителите. Danish Crown ще намали отпечатъка на парникови газове с 50% до 2030 г. и ще стане неутрален по отношение на климата до 2050 г.

В Дания обаче срещнахме предизвикателство в усилията си. Три неправителствени организации са завели дело срещу компанията като твърдят, че не можем да изпълним ангажимента си към потребителите,  тъй като при производство на месо се получават по-високи емисии парникови газове от храните на растителна основа. Сега сме изправени пред въпроса могат ли производителите на месо да поемат ангажимент за устойчивостта?

Новото бойно поле в политиката в областта на климата се пренесе в съдебната зала, затова усилията на всички компании в областта на климата трябва да се основават на науката и да подлежат на задълбочена проверка. Това е причината, поради която компанията се ангажира с инициативата “Научно обосновани цели“.

Делото срещу Danish Crown се води въз основа на Датския закон за маркетинга, а не на Закона за климата. Това поставя ново измерение в дебата за ролята на бизнеса в борбата с изменението на климата, тъй като, ако предприятията не могат да се разграничат чрез устойчивост, ще стане още по-трудно за потребителите да изберат по -устойчив вариант.

Истинската промяна в устойчивостта трябва да се постигне заедно

Изграждането на устойчива верига на стойност изисква ангажираност и инвестиции. В новата ни петгодишна стратегия, представена през юни 2021 г., Danish Crown се ангажира да инвестира между 670 млн. евро в датските фермери, и 1,48-1,61 млрд. евро в компанията, за да изпълним обещанието си за устойчивост.

Готови сме да инвестираме тези суми, защото вярваме, че устойчивостта ще бъде условието за успех, които ще изискват потребителите в хранителния сектор, както за потребителите, които купуват кола или избират по -устойчива авиокомпания.

Скорошно проучване на “Форбс” показва, че мнозинството от потребителите търсят продукти, които да им помогнат да живеят по-устойчив и социално отговорен живот. Тъй като устойчивостта е разграничителна линия за потребителите, инвестициите в нея са не само правилното нещо, но и финансово стабилна инвестиция в бизнеса. В същото време това е много добра новина за глобалната борба срещу изменението на климата.

Чрез Парижкото споразумение правителствата на развитите пазари се ангажираха да мобилизират 100 милиарда долара за финансиране на борбата срещу климатичните промени. Въпреки значението на тази сума, тя обаче няма да е достатъчна, за да задържи света доста под прага от затопляне до 2 градуса по Целзий. Необходим е частен капитал, а частният бизнес е необходим, за да проправи нова почва, да намери иновативни решения и да ги финансира цялата верига на стойността, която достига до потребителя.

Борбата с изменението на климата е загубена, ако частните компании не могат да участват. И ние се ангажираме да изпълним обещанието си за устойчивост – намаляване на отпечатъка на парникови газове с 50 % до 2030 г. и неутралност по отношение на климата до 2050 г. Трябва да продължим да дискутираме  за нашите усилия в областта на климата и да уведомим потребителите, че когато решат да включат месото в менюто  си, има по-устойчива алтернатива, защото фермерите и производителите са поели ангажимент за климатично неутрален хранителен сектор.