Големите градове обещаха качествен въздух

Генералният секретар на ООН Антонио Гутериш говори пред форума на C40. [EPA-EFE/Ida Guldbaek Arentsen]

422 000 случая на преждевременна смърт годишно в Европа са причинени от лошото качество на въздуха. Допустимите стойности на замърсяване в ЕС много често се превишават. На срещата на върха на C40 (групата, обединяваща властите във водещите градове в света) в петък 35 града решиха да вземат въпроса в свои ръце. Ето какво предава EURACTIV Германия.

Барселона, Берлин, Копенхаген, Хайделберг, Лисабон, Лондон, Мадрид, Париж, Ротердам, Стокхолм и Варшава са поели ангажимент да установят нови стандарти за качество на въздуха, които отговарят или надвишават съществуващите национални цели в рамките на две години.

Обещанията бяха направени на срещата на високо равнище на C40 в Копенхаген. Беше подписана и декларация за чист въздух.

За да постигнат тази цел, градовете се ангажират да създадат зони без вредни емисии, да използват по-щадящи природата транспортни средства, да подобрят велосипедната инфраструктура и да насърчават използването на алтернативни горива в домакинството.
Властите се договориха също редовно да бъдат публикувани данните за качеството на въздуха.

В световен мащаб замърсяването на въздуха причинява 7 млн. смъртни случая всяка година, показват данните на Световната здравна организация (СЗО). Ако тези 35 града трайно спазват стойностите на СЗО за фините прахови частици (PM2.5), всяка година могат да бъдат избегнати 40 000 смъртни случая, смятат от C40.

Превишената концентрация на фини прахови частици са причинили 422 000 преждевременни смъртни случаи в Европа през 2015 г. 391 000 са били в държавите от ЕС, показват последните данни на Европейската агенция за околна среда (ЕАОС).

15 000 нови дървета, вече засадени в Париж

Кметът на Копенхаген и домакин на конференцията Франк Йенсен каза, че подписаната декларация показва, че градовете имат важна роля, когато става въпрос за опазване на околната среда. “Замърсяването на въздуха е глобален проблем, но има локално решение”, каза той. “Не искаме тази декларация да остане само лозунг. Ще действаме последователно”, зарече се градоначалникът.

Копенхаген се бори със замърсяването на въздуха от много години и планира да стане първата климатично неутрална столица до 2025 г. Тази година градът пусна в експлоатация 400 електрически автобуса и планира да електрифицира своите фериботи до следващата година.

До 2030 г. Дания иска да намали емисиите си въглероден диоксид със 70%.”Знаем ли как да постигнем тази цел? За да бъда честен – не, не знаем”, призна новоизбраният датски премиер Мете Фредериксен по време на конференцията. “Но ако знаехме, 70% не би била достатъчно амбициозна цел”, добави тя.

Други градове също се ангажират да подобрят качеството на своя въздух. В Париж, където качеството на въздуха е над средното, кметът Ан Идалго обяви война на автомобилите. От юли дизеловите автомобили, регистрирани преди 2001 г., вече не могат да влизат в центъра.

Транзитната линия “Гранд Париж експрес” в момента се изгражда около града и ще бъде свързана с метрото. През 2014 г. започна цялостна програма за засаждане на дървета и оттогава са засадени 15 000 нови дървета.

Страните на ЕС много пъти надвишават допустимите норми за замърсяване

В ЕС емисиите на отработени газове се регулират от Директивата за качеството на въздуха от 2008 г., която бе допълнена пет години по-късно от Пакета за чистотата на въздуха. Пакетът определя максималните допустими стойности за замърсяване и определя цели за намаляването им до 2020 г. и 2030 г.

Градовете и регионите обаче многократно са надвишавали разрешените максимални стойности. Както показва последният доклад за качеството на въздуха от Европейската агенция по околна среда, 19% от измервателните станции в 19 държави-членки са надхвърлили допустимите нива на фини прахови частици PM10.

Що се отнася до праховите частици PM2.5, средната дневна стойност е била с 5% по-висока. 42% от всички европейци в градове са изложени на нива на твърди частици, които надвишават препоръките на СЗО.

Миналия май, след подновените призиви за действие срещу замърсяването на въздуха, Европейската комисия глоби шест държави-членки на ЕС. Германия, Франция и Обединеното кралство не успяха да намалят нивата на азотния си диоксид, докато Унгария, Италия и Румъния многократно надвишаваха нивата на PM10.

Гутериш: По пътя към повишаването на температурата с 3 ° C

Декларацията на С40 не е първата доброволна инициатива срещу замърсяването на въздуха. През ноември 2018 г. 25 държави и 8 града вече се ангажираха да подобрят качеството на въздуха.

СЗО изисква чистият въздух и последиците за здравето от замърсяването му да залегнат в националните планове за климата, приети по силата на Парижкото споразумение. Според ООН само 20% от тези планове изпълняват условието.

“Ние сме напът към катастрофално повишаване на температурата с 3 и повече градуса”, каза генералният секретар на ООН. “Имаме технологията и знанията да се справим. Това, което ни липсва на много нива, е политическа воля”, каза пред форума генералният секретар на ООН Антонио Гутериш.

Попитан от EURACTIV какво мисли за това, че в ЕС все още няма съгласие за климатичен неутралитет до 2050 г., Гутериш каза: “Повечето държави от ЕС вече са се ангажирали с това. Чакам скоро като цяло ЕС да го направи. Съжалявам, че не можем да направим необходимото в момента, защото отделни държави го блокират.”