България подкрепи богатите в ЕС за въглероден данък върху самолетния транспорт

Владислав Горанов [в. "Сега"]

България се оказа инициатор на кампания, която призовава Европейската комисия (ЕК) да изработи механизъм за допълнително данъчно облагане на авиобизнеса заради въглеродните емисии. Останалите участници са част от най-богатите държави в ЕС – Швеция, Германия, Франция, Италия, Дания, Люксембург, Белгия и Холандия. Информацията за българската подкрепа бе съобщена във Фейсбук от евродепутата Радан Кънев (Демократична България, ЕНП).

Според Кънев допълнителното облагане на полетите ще ограничи възможността за свободно движение на българите. Той припомня, че страната няма развита железопътна и пътна свързаност със Западна Европа, което прави полетите със самолет безалтернативни.

“Изненадващо и потайно, г-н (Владислав) Горанов, като министър на финансите, е подписал, от името на България, “Общо политическо изявление”, заедно с МФ на Швеция, Германия, Франция, Италия, Дания, Люксембург, Белгия и Нидерландия, в което е призовал ЕК да предприеме действия за данъчно облагане на самолетните полети”, написа Радан Кънев във Фейсбук късно във вторник.

Изненадващо и потайно, г-н Горанов, като министър на финансите, е подписал, от името на България, “Общо политическо…

Geplaatst door Radan Kanev op Dinsdag 12 november 2019

Кънев изрично уточнява, че не оспорва необходимостта от намаляване на въглеродните емисии от авиационния транспорт, но казва, че мястото на България не е в тази “коалиция” на богатите.

“За българите (за разлика от холандците и белгийците например) авиационният превоз не е неоправдан лукс, а необходимост и единствена гаранция за свободата на движение, гарантирана от Договорите на ЕС”, посочва Радан Кънев.

Според него въвеждането на “данък мобилност” директно ще засегне правото на свободно придвижване, и в немалка степен – правото на труд на българите в други страни от ЕС.

“Най-засегнати от мярката ще бъдат икономически активните млади хора, студентите и хората, които полагат сезонен труд, т.е. – и най-бедните българи”, посочва Кънев.

Да видим какво ще стане

Министър Горанов отговори в сряда, че решението за подкрепа на искането на богатите западни страни е взето “след дебат от правителството”. Инициативата за декларацията е на Холандия, а мотивът е, че авиацията генерира огромен обем от въглеродните емисии.

Владислав Горанов каза, че ако Европейската комисия излезе с предложение, то ще засегне целия авиационен бизнес на територията на Европа, а не само България. Така министърът отговори на въпрос дали решение за облагане на самолетните билети ще засегне и вътрешните полети или само международните.

Франция беше първа

Френското правителство вече обяви през юли, че от 2020 г. въвежда екотакса от 1.50 до 18 евро върху самолетните билети за всички полети, които излитат от френски летища. Изключения се допускат за полетите за връзка към Корсика или отвъдморските територии.

Планира се годишните приходите на Франция от 180 млн. евро от този налог догодина да бъдат използвани за инфраструктурни проекти.