“Юнайтед груп” купи Нова тв и стана най-големият медиен играч в България

Медийната група “Нова Броудкастинг груп” преминава от ръцете на братя Домусчиеви в международната компания “Юнайтед груп”, която придоби телекомуникационния оператор “Виваком” през юли миналата година. Сделката бе окончателно одобрена от Комисията за защита на конкуренцията в понеделник, 18 януари. Тя е разглеждана от медийните анализатори като шанс за подобряване на медийната среда в България, която сега се намира на 111-о място в класацията на “Репортери без граници”.

Тази надежда се подхранва и от факта, че компанията ще придобие и вестниците на депутата от ДПС Делян Пеевски. КЗК разреши в понеделник на “Юнайтед медия” да придобие и едноличен контрол върху официално притежаваните от Пеевски вестници. “Юнайтед Медия” може да купи и дружеството “Вестник Телеграф” ЕООД и да поеме съвместния контрол върху “Издателска къща Борба” АД. “Вестник Телеграф”  ЕООД издава вестниците “Телеграф”, “Монитор”, “Политика”, “МАЧ Телеграф” и “Еuropost” и поддържа техните интернет сайтове. “Издателска къща Борба” e собственик на великотърновския регионален вестник “Борба”.

По неофициални данни инвестицията в България досега е 2 милиарда долара (1.65 милиарда евро). Това е цената на придобиването и технологичните инвестиции във “Виваком”, която бе купена през лятото на миналата година, както и на медийната група на Домусчиеви.

В “Нова броудкастинг груп” влизат 10 телевизионни канала, включително Нова тв, 4 радиостанции, онлайн платформата “Нет инфо”, която включва пощата АБВ, сайтът за видеосподеляне Vbox7, като и сайтовете – Vesti.bg, Dariknews.bg, Sinoptik.bg, Edna.bg, Gong.bg и други.

Новият собственик на “Нова телевизия” и вероятен бъдещ собственик на вестниците на Пеевски започва дейност през 2000 г. като малка кабелна компания в Сърбия. В следващите 12 години бизнесът става все по-голям чрез придобиване на други оператори и телекомуникационни активи.

През март 2019 г. става мажоритарна собственост на британската “БиСи Партнърс” (BC Partners), а другият акционер е американската Кей Кей Ар (KKR). Първата голяма сделка след това е купуването на гръцкия телеком “Фортнет” (Forthnet S.A). Активите на компанията се изчисляват на 94.3 милиарда долара.

Другите големи инвестиции включват дяловете в General Healthcare (компания за предоставяне на здравни услуги и собственик на психиатрични клиники), C&C Group plc (търговия с напитки), Galbani (търговия със сирена) и Phones 4u (британски мобилен оператор).

Преди 20 години на българския пазар навлязоха големи чужди инвеститори като News Corporation на Рупърт Мърдок в телевизията и по-късно германската група VAZ за печатните издания. Това беше разнообразило медийната среда в България и вдигна стандартите на мейстрийм изданията. Именно с напускането на големите западни играчи започна и упадък за българските медии, които се оказаха заложници на национално политическо влияние и бизнес интересите на местни играчи.