Полската съдебна реформа от 2017 г. нарушава правото на ЕС

Хора държат плакати с надпис "Конституция" по време на протеста си пред сградата на Върховния съд във Варшава, Полша, 11 октомври 2018 г.

42738351_2083797991651431_3642781172141916160_o-3 [EPA-EFE/JAKUB KAMINSKI]

Промяната на пенсионната възраст на съдиите в Полша нарушава законодателството на ЕС, постанови съдът в Люксембург във вторник (5 ноември). Така противопоставянето на основните демократични стандарти между Брюксел и консервативното правителство във Варшава се задълбочи още повече.

Намалянето на пенсионната възраст и въвеждането на разлика за мъже и жени от управляващата партия “Право и справедливост” (ПиС) преди две години „противоречат на правото на ЕС“, отсъди Съдът на ЕС и отсъди в полза на Европейската комисия.

Полша „не е изпълнила задълженията си съгласно законодателството на ЕС, първо, чрез установяване на различна възраст за пенсиониране за мъже и жени, които са съдии или прокурори в Полша, и второ, като е намалила възрастта за пенсиониране на съдиите от обикновените съдилища, давайки на министъра на правосъдието правомощието да удължи периода на службата им“, постанови Съдът на ЕС.

Законодателните промени направиха пенсионната възраст 60 години за жените и 65 години за мъжете магистрати. Преди реформата всички в съдебната система се пенсионираха на 67 години.

По-рано тази година Съдът на ЕС излезе със сходно решение и за възрастта на върховните съдии.

“Ако Комисията прецени, че държавата-членка не е изпълнила решението, тя може да поиска и финансови санкции”, се добавя в изявлението на съда.

През 2017 г. Европейската комисия задейства член 7 от Договора за ЕС и за първи път официално заплаши, че ще отнеме правото на глас на държава-членка.

Съдебните реформи, наложени от ПиС, представляват “ясен риск от сериозно нарушение на принципа на правовата държава в Полша”, аргументира се Европейската комисия. Полша пък приема действията на ЕК като наказание за „непокорното дясно правителство във Варшава“.

През 2018 г. Полша все пак изравни пенсионната възраст и продължаването на работата на магистратите след това е в компетентността на Висшия съдебен съвет, а не на министъра.

Европейската комисия обаче не оттегли жалбата си.

“Готови сме да подкрепим полското правителство и да продължим дискусиите за решаването на всички останали нерешени въпроси, свързани с върховенството на закона в Полша съгласно действащата процедура по член 7”, заяви Европейската комисия след обявяването на съдебното решение.

На 20 юни генералният адвокат на Съда в Люксембург Евгени Танчев излезе с отрицателно становище като заключи, че промените във възрастта за пенсиониране на съдиите, приети през 2017 г., засягат независимостта на съдебната власт в страната.

След произнасянето на съда от полското Министерство на външните работи обявиха, че решението “ще бъде внимателно проучено”, но то “засяга миналото, а не отразява действащите разпоредби”. “Европейската комисия трябваше да оттегли жалбата след влизането на измененията в сила. Това, че не го направи, е неразумно”, се добавя в изявлението.

Според полското МВнР Варшава “не поставя под въпрос задължението за изпълнение на решенията на СЕС, но остава убедена, че промените, направени и оспорени от Европейската комисия, не нарушават съдебната независимост”.

Преди решението, в понеделник, (4 ноември) ПиС номинира трима нови съдии в Конституционния съд, двама от които бивши депутати от партията, което, според опонентите им, допълнително отслабват съдебната независимост.

Десет от 15-те конституционни съдии вече са назначени от ПиС. Новите кандидати трябва да бъдат одобрени от долната камара на парламента, Сейма, където “Право и справедливост” има мнозинство.