VW предлага 830 млн. евро на жертвите на “Дизелгейт” в Германия

2019-21 [Shutterstock]

“Фолксваген” се съгласи да плати 830 млн. евро компенсация на германци, закупили автомобил с технология за подвеждане на тестовете за вредни емисии. Офертата “не е щедра” и е малка част от това, с което бяха обезщетени шофьорите в САЩ.

Федерацията на германските потребителски организации (VZBV) обяви в петък (28 февруари), че е постигнато колективно споразумение с автомобилния производител. Това означава, че 260 000 потребители, засегнати от “Дизелгейт”, вече имат право на обезщетение.

През септември 2015 г. Агенцията за опазване на околната среда на САЩ откри, че VW е инсталирал на определени модели устройства, които могат да и измамят тестовете за вредни емисии и така да ги преминат. По-късно беше установено, че това е практика за цял свят.

Сега VW се съгласи да плати между 1350 и 6257 евро за всеки шофьор в Германия, който участва в колективния иск. Обезщетението зависи от възрастта и модела на автомобила.

“Засегнатите потребители сега имат реален избор: Те могат или да приемат споразумението и да разчитат бързо да получат пари. Или могат да отхвърлят предложението”, се казва в изявление на VZBV. Делото ще продължи, ако по-малко от 70% от ищците се съгласят на споразумението.

Право на обезщетение имат собственици, които са купили колата си след 31 декември 2015 г., когато гръмна скандалът. Потребителите също трябва да са пребивавали в Германия законно по време на покупката.

“VZBV се бори за повече. Но в контекста на трудните преговори резултатът е максималният постижим”, обясни Клаус Мюлер, изпълнителен директор на групата. Той добави, че  “предложението не е щедро, но е в рамките на сумите, отпуснати досега в споразумения, постигнати в контекста на индивидуални искове пред германските съдилища”.

През 2016 г. VW се съгласи да плати близо 15 милиарда долара обезщетение по сделка с правителството на САЩ. Американските шофьори имаха право да получат обратно пълната стойност на своите автомобили и освен това да им бъдат платени щети от 10 000 долара.

Автомобилният гигант също трябваше да плати повече от 2 милиарда долара за финансиране на програми за чист въздух и екологични инициативи. Концернът плати подобна сума в евро и за глоби, наложени в Германия.

Германските потребители имат срок до 20 април да приемат или отхвърлят колективното предложение. VW настоя за този кратък срок, тъй като Федералният съд ще реши на 5 май дали индивидуалните искове за обезщетения имат правно основание.

“Потребителите имат право да подадат индивидуална рекламация. Но те ще трябва да поемат определен риск. Тези, които биха искали да поемат по-малък риск, могат да приемат предложението за споразумение”, добави Клаус Мюлер.